فروشگاه اینترنتی

اهمیت صحافی در کتب نفیس و گران قیمت

اهمیت صحافی در کتب نفیس و گران قیمت

اهمیت صحافی در کتب نفیس و گران قیمت آنقدر بالاست که اگر کتابی نفیس و فاخر تمام مواد اولیه آن از بهترین مواد ممکن باشد ولی صحافی آن به خوبی انجام نشده باشد قطعا ارزش کتاب را به شدت کاهش میدهد.

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در تولید، برای ارائه و چاپ یک کتاب مراحل متفاوتی را باید طی کرد؛ یکی از این مراحل صحافی کتاب نام دارد که شامل مجلد کردن و شیرازه بندی کتاب است. این روش سالهاست که در چاپ کتاب مورد استفاده قرار میگیرد.

تاریخچه صحافی کتاب

تاریخ صحافی کتاب در ایران برای اولین بار به دوره تیموریان برمیگردد. در آن زمان هنرمندان با استعدادی بودند که کتاب هایی را که به صورت دست نویس نوشته می شدند صحافی میکردند و با این کار بی مزدشان کمک زیادی در جهت توسعه این صنعت ایفا نمودند. امروزه اگر سری به موزه های تاریخی بزنیم میتوانیم آثاری که به دست این هنرمندان خوش ذوق صحافی و گردآوری شده است را مشاهده کنیم.

در آن زمان صحافی کتاب کارهایی چون نقاشی، خطاطی و میناکاری را شامل میشد و مکتب هرات اولین مکتبی بود که در آن صحافی شکل گرفت چرا که در این شهر حمایت هایی که از استادان این صنعت میشد نقش به سزایی در رشد این صنعت ایفا کرد.

در گذشته به صحافی کتاب “وراقی” میگفتند که علاوه بر صحافی مجلد کردن، نسخه نویسی و تکثیر کتاب را هم شامل میشد به طور کلی به تنظیم کردن و به ‌هم‌ بستن صفحات کتاب و شیرازه بندی آن یعنی چسباندن محکم صفحات کتاب به هم جهت جلوگیری از پراکندگی صفحات و پارگی آن صحافی گفته میشود. پس به طور کلی به عمل تا کردن، مرتب کردن و متصل کردن صفحات کتاب به یکدیگر و مجلد کردن آن صحافی گفته میشود.

اما بهترین روش برای صحافی کتاب چیست؟

اهمیت صحافی در کتب بستگی به نوع صفحات، تعداد صفحات، کاربرد کتاب و هزینه چاپ آن دارد. در امر صحافی آنچه مهم است کیفیت محصول و بودجه مورد نیاز برای چاپ است واقعیت آن است که زیبایی در صحافی موضوعی است که در اولویت آخر قرار میگیرد.

البته کیفیت و زیبایی دو فاکتور جدا از یکدیگر نیستند چرا که یک صحافی با کیفیت است که میتواند جلب توجه کند و به چشم ما زیبا بنظر برسد.

طریقه جلد کردن کتاب چگونه است؟

جلد کردن کتاب نیز در روش ها و انواع مختلفی که بستگی به نوع کتاب دارد انجام میشود جلد کتاب میتواند نازک یا ضخیم باشد جلد نازک معمولا از جنس مقوا است که روی آن نیز لایه ای از چرم یا کاغذ پوشانده میشود.

صحافی کتاب به چند نوع انجام میشود؟

به طور کلی صحافی کتاب نیز به سه روش ته دوخت، ته چسب و سیمی انجام میشود.

صحافی برای کتاب های نازک به صورت ته چسب انجام میشود یعنی به کمک چسب و فشار همه صفحات کتاب به یکدیگر متصل میشوند.

صحافی ضخیم که به صحافی سررسید نیز معروف است به دو گونه ته دوخت یا ته چسب انجام میشود در روش اول ابتدا صفحات به دسته های 8 تا 16 تایی تقسیم شده و سپس این صفحات از انتها به یکدیگر دوخته و در نهایت همه این دسته ها با استفاده از چسب مخصوص صحافی به یکدیگر متصل میشوند در صحافی ته چسب همه صفحات پس از از فشار زیادی که به آن ها وارد میشود به یکدیگر چسب میشوند.

اما یک نوع صحافی دیگر وجود دارد که بسیار پر طرفدار، راحت تر، ارزان تر و حتی از بسیاری از جهات مقاوم تر نیز است این نوع صحافی به صحافی سیمی یا فنری معروف است که صفحات ابتدا از یک طرف پانچ میشوند سپس به کمک فنر یا همان سیم همه صفحات به یکدیگر متصل میشوند.

توجه داشته باشید که چاپ خانه ها معمولا صحافی نمیکنند و صحافی کردن کتاب قبل از چاپ به صورت جدا انجام میشود. معمولا کتب نفیس و با ارزش به دلیل اهمیت صحافی در کتب به یکی از دو روش اول صحافی میشوند و در اختیار فروشگاه ها قرار میگیرند.

خبر خوش برای دوستان کتاب دوست این است که فروشگاه اینترنتی صنایع دستی و آثار هنری آریاداناک این کتب نفیس با بهترین نوع صحافی را به فروش می رساند و شما میتوانید با ارسال رایگان خرید خود را از فروشگاه انجام دهید.

در نهایت و به طور خلاصه باید گفت که اگر امروز کتابی در دست ماست مدیون صحاف یا صحافانی هستیم که اولین بار برای ماندگاری کتاب ها به این حرفه روی آوردند.

2 دیدگاه در “اهمیت صحافی در کتب نفیس و گران قیمت

  1. یوسف عزیزی گفت:

    سلام خیلی هدیه نفیس و خوبیه به چه شکلی باید تهیه کنیم عکس های بیشتری دارید از این کار

    1. کارشناس آریاداناک گفت:

      سلام وقت بخیر .. از نظرات شما متشکریم .. در منوی فروشگاه قسمت کتب نفیس میتونید کتاب مورد نظر خودتون رو انتخاب بفرمایید.. در صورت راهنمایی بیشتر با شماره 02191017711 قسمت پشتیبانی فروشگاه تماس بگیرید..

نظرات بسته شده است.