فروشگاه اینترنتی

بررسی نقوش گلیم سفره کردی شمال خراسان

بررسی نقوش گلیم سفره کردی شمال خراسان

بررسی نقوش گلیم سفره کردی شمال خراسان شما را با عناصر طبیعت و هندسه آشنا می سازد؛ در این گلیم نقش های ساده و بی آلایش و زیبایی استفاده شده است. نقش های گلیم سفره کردی شمال خراسان در پنج دسته مشخص میشوند:
نقوش گیاهی، جانوری، انسانی، اسطوره ای و هندسی.

این نقوش علاوه بر اینکه حاصل الهام روحی بافنده های چیره دست این گلیم است میتواند نشانی از قدمت و اصالت آن نیز باشد.
بنابراین عوامل زیادی در طرح ریزی نقوش گلیم سفره کردی شمال خراسان نقش دارند، عوامل فرهنگی، اجتماعی، زیست بوم، طبیعت منطقه، آب و هوا و البته مهم تر از همه خلاقیت بافنده.

چوچک، جاگل، چین هستک، بوته زون، منات، جیران، شالچه از جمله نام هایی هستند که بر روی نقوش این گلیم گذارده شده است.
شهر آشخانه، فعال‌ترین شهرستان در تولید گلیم سفره کردی به شمار می آید.

گرچه امروزه استفاده از سفره کردی در مناطق دیگر ایران غیر مرسوم شده اما در سال های گذشته استفاده از سفره کردی نه تنها منحصر به شمال خراسان و مناطق شمال شرقی کشور نبود بلکه در بسیاری از مناطق ایران نیز از آن استفاده میکردند، سفره کردی به علت بافت منحصر به فردی که دارد از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری میکند و همین عامل سبب استفاده بسیار زیاد مردم از آن برای نگهداری و بقچه کردن وسایل شان شد، به عنوان مثال بسیار از این گلیم برای نگهداری نان استفاده میشد امروزه نیز همین کاربرد را بخصوص در مناطق روستایی شمال خراسان دارا است.

همانطور که توضیح داده شد نقش های سفره کردی همگی نمادی از عشق، محبت و احترام به طبیعت است در این زیر قصد داریم شما را با برخی از این نماد های کهن آشنا کنیم.

نمادها با بررسی نقوش گلیم سفره کردی شمال خراسان

برخی نقش های حیوانی و گیاهی

جیرانی

نماد قدرت و شکار حیوانات است، که بافنده از این طریق شکر و سپاس خود را نسبت به استواری روزی خود بیان میکند.

شتر

شتر نماد بزرگی و اصالت است، در میان بسیاری از اقوام شتر برای جابجایی جهیزیه عروس و یا خود عروس استفاده میشود که نشان دهنده این است که آن قوم به عروس بزرگی و اصالت ویژه ای میبخشد.

کلاغ

کلاغ نماد خبر خوش است، که در اکثر گلیم ها بصورت چهارتایی دیده میشود.

مرغابی

نماد سالی پر آب و پر برکت است، در گذشته رسم بر این بوده که اگر روستاییان مناطق شمال شرقی ایران با سالی پر آب و پر برکت مواجه میشدند به نشانه شکر گذاری یک گلیم با طرح مرغابی میبافتند.

خروس

خروس احتمالا شمارا یاد خروس خوان اول صبح، سحر خیزی و بیداری می اندازد، نماد نقش خروس در گلیم های سفره کردی نیز همین آگاهی، بیداری و دور شدن از مشکلات است.

درخت

استفاده از درخت در نقش های سفره کردی بسیار مرسوم است و نه فقط سفره کردی بلکه بسیاری از صنایع دستی و کهن وجود دارند که نقش درخت بر روی آن ها حک شده و علت آن به یک اعتقاد دیرین بازمیگردد که مردم معتقد بودند درخت از بهشت بر روی زمین نازل شده، در نتیجه عزت و احترام زیادی برای آن قائل میشدند. برای همین در صنایع دستی خود از جمله همین گلیم سفره کردی نقش درخت بسیار دیده میشود.

ثبت در سازمان یونسکو

در سال 2016 گلیم سفره کردی توانست خود را در بخش صنایع دستی یونسکو به ثبت برساند، اگرچه حق مطلب این بود که بسیار پیش تر این مهر اصالت به ثبت میرسید اما با همه این ها امروز با بررسی نقوش گلیم سفره کردی شمال خراسان متوجه می شویم یک اثر فرهنگی و به قولی نماینده فرهنگی و هنری صنایع دستی ایران به حساب می آید و نگهداری از این صنعت مسئولیتی ست بس بزرگ.

لازم به ذکر است که امروزه از روستای الست شهرستان اسفراین به عنوان “روستای ملی گلیم” نام میبرند.

4 دیدگاه در “بررسی نقوش گلیم سفره کردی شمال خراسان

  1. اعظم زینتی گفت:

    خیلی مطلب خوبی بود واقعا آدم لذت میبره این افتخارات جهانی رو از کشوروش میبینه

    1. کارشناس آریاداناک گفت:

      سلام وقت بخیر .. از نظرات شما متشکریم ..

  2. زهره کامرانی گفت:

    سلام سپاس بابت مطالب خوبتون صنایع دستی ایرانی و فرش دستباف شناسنامه فرهنگی ایرانی محسوب میشه

    1. کارشناس آریاداناک گفت:

      سلام وقت بخیر .. از نظرات شما متشکریم ..

نظرات بسته شده است.