پویش ملی پیشگیری از کرونا

گفتگو با آقای دکتر حسین گایینی مربی مطرح مهارت‌های شغلی

گفتگو با آقای دکتر حسین گایینی مربی مطرح مهارت‌های شغلی

گفتگو با آقای دکتر حسین گایینی مربی مطرح مهارت‌های شغلی

حسین گائینی، یکی از چهره‌های مطرح درزمینه هدایت مدیران و کسب‌وکارها دیشب مهمان تازه‌ترین برنامه اینترنتی «تعبیر خوب برای کابوس کرونا» بود که با موضوع «مدل ذهنی صاحبان کسب‌وکار در مواجهه با بحران» برگزار شد.

گائینی که به‌عنوان کوچ مدیران اجرایی با مدرک حرفه‌ای pcc و تسهیلگر و مربی مهارت‌های نرم مدیران شناخته می‌شود در این برنامه به اهمیت تغییر نگاه صاحبان مشاغل برای عبور موفق از بحران‌ها و مواجهه با آنها پرداخت. او گفت: «ما معمولاً شاهد دو مدل ذهنی در برخورد با مسائل پیرامون هستیم، مدل ذهنی ثابت و مدل ذهنی رو به رشد. در مدل ذهنی ثابت فرد می‌گوید من این امکانات، مهارت‌ها و منابع را دارم و همین‌ها هم برای من کافی است. این فرد در مواجهه با مشکلات، بحران‌ها، چالش‌ها و… دست‌هایش را به نشانه شکست بالا می‌برد و قبول می‌کند که همه چیز تمام شده است ما در مدل ذهنی رو به رشد فرد در مواجهه با بحران‌ها به دنبال راه برون‌رفت می‌گردد، سعی می‌کند منابع و موقعیت‌های تازه خلق کند، خودش را ارتقا می‌دهد، توانایی‌های لازم را به دست می‌آورد و… این فرد نه‌تنها از بحران به‌خوبی بیرون می‌آید بلکه شاید موفق شود دریچه‌های تازه‌ای رو به موفقیت باز کند.»

گائینی تأکید کرد که همین مدل‌های ذهنی در بین صاحبان مشاغل تضمین‌کننده عبور موفق یا غیر موفق آنها از بحران‌هاست. به گفته او «درست است که حالا درگیر کرونا هستیم اما آیا قبلاً همه‌چیز خوب بود؟ هیچ بحرانی نبود؟ همیشه انواع بحران‌ها و چالش‌ها وجود دارند بنابراین ما باید آماده باشیم و تمرین کنیم که مدل ذهنی رو به رشد داشته باشیم.»

او همچنین تأکید کرد که بسیاری از مهارت‌ها که ما به آنها مهارت‌های نرم می‌گوییم در چهارچوب ذهنی رو به رشد می‌گنجد، مهارت‌هایی که متأسفانه در دوره‌های مختلف زندگی به ما یاد داده نمی‌شود اما خوشبختانه قابل یادگیری هستند. مهارت‌هایی مانند خلاقیت، توانایی ساختن اعتماد و… همه مهارت‌هایی هستند که اگر فرد قبلاً به دست نیاورده حالا که وارد کسب‌وکار شده باید آنها را به نحوی به دست بیاورد.

گائینی ادامه داد: «اغلب شغل‌های محبوب و پول‌ساز سال 2014، در سال 2003 اصلاً وجود نداشته‌اند، این یعنی وقتی بچه‌های ما داشتند در مدرسه و دانشگاه آماده می‌شدند قرار بود به سراغ شغل‌هایی بروند که اصلاً برایشان آموزش ندیده بودند، پس چطور خیلی‌ها موفق شدند؟ با استفاده از همین مدل ذهنی رو به رشد و با بهره چیزی از مهارت‌های نرم. البته قبل از هر چیز فرد باید خودش را، اهدافش را و توانایی‌هایش را بشناسند، مثلاً کسی که دنبال آرامش و عافیت است اصلاً چرا باید وارد فضای کارآفرینی که پر از ترس و ابهام و چالش است بشود؟ اصلاً شاید این فرد واقعاً دنبال آرامش نیست اما می‌ترسد، چطور باید این ترس‌ها را کنار بگذارد؟ همه این‌ها قابل تحلیل است.»

گائینی که پایه‌گذار مجموعه کیفکو از مجموعه‌های برتر حوزه مهارت‌آموزی است، در مورد نقش و تأثیر مربی یا همان کوچ در هدایت ذهنی مدیران کسب‌وکارها، گفت: «من به‌عنوان کوچ اول‌ازهمه می‌پرسم که چه منابعی در اختیار داریم؟ چه مهارت‌هایی داریم؟ چه علاقه‌مندی و هدفی داریم و از همه مهم‌تر اینکه چه روابط اجتماعی داریم؟ وظیفه کوچ این نیست که راه را نشان بدهد، توانایی‌ها و راه‌حل‌ها معمولاً در ذهن خود افراد هست اما شاید تاریک بودن فضای ذهن، شلوغ و پیچیده بودن آن و خیلی عوامل دیگر اجازه ندهد که آنها مسیر درست و راه‌حل را ببینند. در بسیاری از جلسات خود آنها در انتهای جلسه یا حتی در اواسط آن ناگهان به راه‌حل می‌رسند. وظیفه من به‌عنوان کوچ این است که روی آن فضای تاریک نور بیندازم، مسیر را روشن کنم تا خود فرد به جواب و راه‌حل برسد.»

این گفت‌وگو که به‌صورت مجازی در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام شکل گرفت، از سلسله مباحثی است که هر شب از ساعت 18:30 تا 19:30 به‌صورت زنده (لایو) در صفحه اینستاگرامی هولدینگ آریاداناک با عنوان «تعبیر خوب برای کابوس کرونا» پیرامون چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور در دوران کرونا برگزار می‌شود و بخشی از پویش ملی پیشگیری از شیوع کرونا است. در این رویداد هر شب یک یا چند نفر از فعالان اقتصادی و اجتماعی درباره راهکارهای برون‌رفت از بحران و مدیریت مناسب آن به ارائه راه‌حل و طرح مشکلات پیش رو می‌پردازند.