پویش ملی پیشگیری از کرونا

گفتگو با دانش‌آموخته دانشگاه‌های بروکسل و آمستردام و مدیر اجرایی HCLA-NETWORK

گفتگو با دانش‌آموخته دانشگاه‌های بروکسل و آمستردام و مدیر اجرایی HCLA-NETWORK

گفتگو با دانش‌آموخته دانشگاه‌های بروکسل و آمستردام و مدیر اجرایی HCLA-NETWORK جناب آقای دکتر علی ماروسی

دکتر علی ماروسی، دانش‌آموخته دانشگاه‌های بروکسل و آمستردام و مدیر اجرایی HCLA-NETWORK و همچنین مدیر پروژه جهانی «تحریم‌های اقتصادی از منظر حقوق بین‌الملل» مهمان برنامه تازه «تعبیر خوب برای کابوس کرونا» بود که با محوریت «بایسته‌های کارآفرینی و مهارت‌های مدیریت حقوقی در عرصه جهانی در دوره پساکرونا» برگزار شد.

دکتر ماروسی در این برنامه بیش از هر چیز به تغییر مفهوم‌های حقوقی و اقتصادی در دوران کرونسانس پرداخت. دورانی که آن‌قدر تحولات جدی در زندگی بشر ایجاد کرده که به‌نوعی رنسانس یا تحول همه‌جانبه تشبیه می‌شود.

او درباره اهمیت حقوق آنلاین گفت: «کرونا همان‌طور که همه‌چیز را به سمت فضای مجازی و آنلاین شدن سوق داد، مباحث حقوقی را هم به همین سمت‌وسو کشاند. حالا می‌دانیم که باید نگاه‌های سنتی کنار گذاشته شود و دلیلی ندارد که مردم برای هر کاری مانند دعاوی حقوقی مراجعه حضوری داشته باشند مخصوصاً آنچه که پای روابط تجاری بین‌المللی در میان است و بعضاً طرفین دعوا باید به کشور دیگری بروند.

از طرف دیگر بحث امنیت مبادلات، فعالیت‌های حقوقی و تجاری در فضای مجازی مطرح‌شده و نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف باید دست‌به‌دست هم بدهند تا تغییر شرایط به‌خوبی اتفاق بیفتد مثلاً حقوق باید دستش را به سمت کارشناسان فنی دراز کند و متخصصان فنی هم باید اقتضائات و نیازهای دوره جدید را بشناسند.»

او وارد موضوع نیازها و الزامات کسب‌وکارها شد و گفت: «من به‌واسطه دوری که از ایران دارم شاید نتوانم به‌خوبی در مورد بسترهای فنی و زیرساخت‌های ایران قضاوت کنم اما فکر می‌کنم شرکت‌های ما نیاز به بازتعریف جدی دارند و باید برای بقا در دوران جدید اصطلاحاً پوسته بیندازند، از شرکت‌های حقوقی گرفته تا استارت آپ ها تا سرمایه‌گذارها و… همه باید در فعالیت‌هایشان تجدیدنظر کنند.»

دکتر ماروسی ادامه داد: «در بعد اقتصادی یکی از نکاتی که در دوران پساکرونا یا همان عصر کرونسانس دچار تحولات بنیادین خواهد شد بحث خدمات است. ما خواهیم دید که چطور خدمات بدون نیاز به حضور فیزیکی و حتی نزدیکی فیزیکی ارائه خواهند شد و مردم اعم از شرکت‌ها و افراد عادی چطور بیش از گذشته به این خدمات اعتماد خواهند کرد. ممکن است فکر کنید این موضوع به مفهوم جهانی‌شدن کمک می‌کند اما چنین نیست. از قضا دوران پساکرونا دوران تقویت دولت- ملت‌ها و پررنگ شدن مرزها خواهد بود.»

او گفت: «خیلی‌ها معتقدند کرونا باعث شده که جهانی‌شدن دچار توقف بشود اما من فکر می‌کنم روند جهانی‌شدن متوقف نمی‌شود بلکه دچار بازتعریف می‌شود و شکل و روند دیگری پیدا می‌کند. ما در دوران کرونسانس خواهیم دید که حتی در درون اتحادیه اروپا هم به سمت قوی شدن مرزها خواهیم رفت اما از آن طرف شاهد توسعه خدمات برون‌مرزی و از بین رفتن مرزها در دنیای مجازی خواهیم شد. حالا در این شرایط ما باید چه کار کنیم؟

چرچیل یک جمله درخشان دارد که می‌گوید آدم بدبین در هر فرصتی گرفتاری‌های زیادی می‌بیند اما آدم خوش‌بین و سازنده در هر گرفتاری فرصت‌ها را می‌بیند و می‌شناسد. ما هم باید از دسته دوم باشیم تا بتوانیم دوران کرونسانس را بهتر از گذشته پشت سر بگذاریم. در این میان ما باید بحث سرعت تحولات را مدنظر قرار بدهیم و خودمان را با این تحولات هماهنگ کنیم.»