فروشگاه اینترنتی

هنر کاشی شکسته چیست؟

هنر-کاشی-شکسته-چیست؟

هنر کاشی شکسته چیست؟ کاشی معرق به چه می گویند؟ این سوالی است که در این مقاله به پاسخ آن می پردازیم.

هنر استفاده از کاشی برای تزیین فضا در ایران سابقه طولانی دارد که هنرمندان با استفاده از سرامیک و کاشی‌ های شکسته لعاب دار آثاری را خلق می کنند که این آثار در گذشته برای زیباسازی بناها بسیار مورد استفاده قرار می گرفت و می توانید در بناهای تاریخی و مساجد این هنر را مشاهده کنید.

در واقع در این روش قطعه ‌های تراشیده شده کاشی و سرامیک که به رنگ‌ های متفاوتی نیز وجود دارند به صورت هدفمند کنار هم قرار می ‌گیرند و پس از تبدیل شدن به قطعه ‌های بزرگ ‌تر، برای زیبایی بنا روی سطح بنا نصب می ‌شوند.

در فرهنگ معین معنی معرق به این صورت است که کاشی مرکب از قطعات مختلف ریز ریز که آنها را بر حسب نقش مورد نظر بریده و کنار هم قرار دهند.

بنابراین هنر کاشی شکسته یا کاشی معرق هنری است که با استفاده از قطعات کوچک و بزرگ سرامیک و کاشی با استفاده از طرح و نقشه قبلی در کنارهم قرار میگیرند. معرق کاشی، موزاییک شکسته، سرامیک شکسته و کاشی شکسته نام ‌های دیگر این هنر است.

هنر کاشی شکسته یکی از هنرهای بسیار زیبا و جذابی است که در دسته هنرهای دستی و سنتی قرار می گیرد. این روزها هنرمندان خلاق با استفاده از کاشی و سرامیک شکسته جلوه دیگری از زیبایی را ایجاد کرده اند که در نوع خود بی نظیر است. تکنیک هنری کاشی شکسته به طور کامل توسط دست و بدون استفاده از ماشین و یا دستگاه انجام می شود.

معرق کاشی یا کاشی شکسته می تواند برای همه افراد مورد استفاده قرار بگیرد و بسیار سرگرم کننده و موجب نشاط است. اما در نظر داشته باشید که تنها با جمع آوری و کنار هم قرار دادن کاشی‌های قدیمی، شکسته و کاشی‌ هایی که دیگر مورد استفاده قرار نمی ‌گیرند می ‌توان به خلق آثار هنری پرداخت.

فروشگاه صنایع دستی و آثار هنری آریاداناک محصولات کاشی شکسته یا معرق کاشی را به شما کاربران گرامی معرفی می نماید.

کاربردهای هنر کاشی شکسته چیست؟

هنر کاشی شکسته باعث درگیر شدن خلاقیت شده و آن را تقویت می‌ کند علاوه بر آن این هنر به عنوان عاملی زیبایی بخش به دکوراسیون دیوار‌ها و مکان ‌های مختلف جذابیت بصری می‌ بخشد.

یکی از کاربردهای گسترده کاشی شکسته بر روی دیوارهایی است که چندان زیبا نیستند. رنگ های گوناگون قطعات کاشی بر روی این دیوارها، حس زندگی و نشاط را به وجود می آورد. دیوارهای سیمانی و خشن در فضای شهری چنانچه با هنر کاشی شکسته تزیین شود تبدیل به تابلویی زیبا و ظریف خواهد شد و بسیار مناسب زیباسازی بناها و دیوارهای شهر می باشد.

اجرای کاشی شکسته در کنار کاشی کاری آشپزخانه، ورود هنر به فضایی خصوصی است که زیبایی را به رخ می کشد. تنوع در استفاده از این تکنیک دوست داشتنی می تواند افراد با سلیقه های گوناگون را راضی کند. همچنین از تکه های زیبا و رنگی کاشی شکسته می توان برای فضای پشت شیر آب آشپزخانه یا برای قسمت های کهنه و قدیمی زیر وان حمام و دوش استفاده کرد.

برای پوشاندن کامل طاقچه شومینه یا به عنوان نقش کوچکی روی منقل آن نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و وارد فضای زندگی شما شود.

سطح یک میز قدیمی را هم می توانید با طرحی جالب از کاشی بپوشانید. البته این موضوع در حال حاضر در بسیاری از رستوران ها و کافی شاپ ها مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از میزها و دیوارهای داخل این فضاها با این هنر پوشانده شده است.

همچنین اگر شما تابلو یا یک آینه قدیمی دارید می توانید این تکه‌ها پوشش مناسبی برای آینه و قاب‌عکس‌های کهنه خواهند بود و زیبایی خاصی به این وسایل قدیمی می بخشند.

حالا اگر بخواهید کاربردهای کاشی شکسته در فضاهای بیرونی را بدانید شامل موارد زیر می باشد:

  • ایجاد طرح‌های پیچیده روی میزهای فضای بیرون.
  • ایجاد موزاییکی با تکه ‌های کاشی و سیمان و قرار دادن آن روی سنگفرش ها
  • تزیین صندوق های پستی و تلفن های عمومی
  • قرار دادن تکه‌های کاشی داخل سیمان تازه ریخته شده (مناسب برای دیوارها و کفپوش ها)
  • تزیین لانه های پرندگان
  • تزیین ستون های پل های عابر پیاده یا پل های ماشین رو
  • ارتباط بین دیوار و کف با به کار بردن خط باریکی از کاشی‌ها روی دیوار و امتداد آن تا کف.
  • تزیین نرده ها با کاشی شکسته های رنگی
  • ایجاد طرحی جالب به عنوان حاشیه یا آرک دور پنجره ها و قاب های تبلیغاتی در خیابانها

فروشگاه صنایع دستی و آثار هنری آریاداناک محصولات کاشی شکسته یا معرق کاشی را به شما کاربران گرامی معرفی می نماید.

4 دیدگاه در “هنر کاشی شکسته چیست؟

  1. فرزانه فلاحی گفت:

    معرق که از هنرهای قدیمی ایرانه که روی کاشی و چوب و چرم و خیلی از جنس ها دیگه قابل پیاده سازی و اجراست .. ممنون از محتوای خوب

    1. کارشناس آریاداناک گفت:

      سلام وقت بخیر .. از نظرات شما متشکریم ..

  2. حسین بنایی گفت:

    برام جالبه بدونم برای یک کار تابلو کاشی شکسته با تنوع رنگی بالا چقدر باید کاشی شکسته جمع کرد یا روی تابلو بعد چسباندن کاشی نقاشی میکشن

    1. کارشناس آریاداناک گفت:

      سلام وقت بخیر .. از نظرات شما متشکریم .. این هنر در عین سادگی ظرافت خاص خودش رو داره و برای آموزش بهتره به اساتید و موسسات معتبر مراجعه کنید میتونید با واحد آکادمی آریاداناک 02191017711 تماس بگیرید راهنماییتون میکنن.. ابتدا نقاشی روی چوب mdf کشیده میشه سپس با کاشی ها روی نقاشی طرح زده میشه..

نظرات بسته شده است.