پویش ملی پیشگیری از کرونا

گفتگو با کارآفرین بین‌المللی و مدرس دانشکده حقوق ژانت مونت پاریس

گفتگو با کارآفرین بین‌المللی و مدرس دانشکده حقوق ژانت مونت پاریس

گفتگو با کارآفرین بین‌المللی و مدرس دانشکده حقوق ژانت مونت پاریس

دکتر محمد عقیلی، محقق و دکترای حقوق قراردادهای نفتی و مدرس حقوق دانشکده حقوق دانشگاه ژان مونت پاریس در تازه‌ترین برنامه اینترنتی «تعبیر خوب برای کابوس کرونا» به بایسته‌های کارآفرینی و مهارت‌های مدیریت حقوقی در عرصه جهانی در دوره پساکرونا پرداخت.

او در حرف‌هایش به مفهوم «کرونسانس» که این روزها محققان و کارشناسان جهانی درباره آن حرف می‌زنند پرداخت. مفهومی که می‌گوید همان‌طور که رنسانس در تاریخ اروپا منجر به بروز تحولات بنیادین در همه عرصه‌ها شد، شیوع کرونا هم به همین ترتیب جهان را دستخوش تحول خواهد کرد و می‌توان از این دوران با عنوان «کرونسانس» یاد کرد.

به گفته دکتر عقیلی در دوران پساکرونا یا همان کرونسانس باید آماده اعمال تغییرات در همه عرصه‌های اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و… باشیم. او به اهمیت برگزاری دوره‌های مفید کارآفرینی برای فعالان این حوزه اشاره می‌کند تا با اقتضائات دوره جدید جهانی آشنا شوند.

او ادامه می‌دهد: «این خبر خوب را می‌توانم به دوستان بدهم که ما با همکاری دانشگاه لاهه مشغول طراحی دوره‌ای هستیم که به همین موضوعات می‌پردازد. می‌توان این دوره‌ها را با همکاری نهادهایی مانند آریاداناک برای هم‌وطنانمان هم قابل‌استفاده کرد.»

دکتر عقیلی درباره جزئیات تغییر نگاه به خلق ثروت و کارآفرینی گفت: «چین و هند تقریباً نسبت برابری از جمعیت جهان را به خودشان اختصاص داده‌اند اما چرا چینی‌ها به‌مراتب ثروتمندان بزرگ بیشتری دارد و چینی‌ها مجموع ثروت بیشتری را به خودشان اختصاص داده‌اند؟ دلیلش روحیه مردم چین است که نگاه خلق ثروت دارند. من این را در بسیاری از دوستان و همکاران چینی هم می‌بینم. همین روحیه کاری کرده که ظرف 30 سال گذشته اقتصاد چین به‌کلی تغییر کند. من فکر می‌کنم مردم خود ما هم‌چنین مردمی هستند اما نیاز به فرهنگ‌سازی و فراهم کردن بسترهای لازم، وجود دارد. فکر می‌کنید چرا مردم ما در صف‌های خرید سکه، خودرو، دلار و… می‌ایستند؟ چرا به فکر تلاش برای افزایش ثروتشان هستند؟ همه این‌ها نشان می‌دهد که ما هم مردمی داریم که میل به خلق ثروت و کارآفرینی دارند و صرفاً نیاز به زمینی دارند که این بذر را بکارند.»

دکتر عقیلی به اهمیت زیرساخت‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «به نظر من در حال حاضر پتانسیل بسیار زیادی در مردم ما وجود دارد و فضا آماده شروع به کار است. در این شرایط باید دولت شروع به گسترش دادن امکانات کارآفرینی و دادن تسهیلات مادی و معنوی کند و به آماده کردن زیرساخت‌های قانونی، امکاناتی و… بپردازد و به افراد اجازه بدهد که کسب‌وکار خودشان را راه بیندازند. ما باید در فرهنگمان هم شاهد گسترش مباحث کارآفرینی باشیم.»

او یکی از مختصات دوران پساکرونا را اهمیت یافتن بسیار بیشتر فضای مجازی می‌داند و می‌گوید: «دوران پساکرونا یا همان عصر کرونسانس دورانی است که چشم بشر به خیلی از مسائل باز می‌شود و مسائلی را می‌فهمد که پیش از آن درباره‌شان فکر نکرده بود علی‌الخصوص در دنیای کسب‌وکار و کارآفرینی. در حال حاضر تمام مطالعات می‌گویند که احتمالاً بشر با یک رکود اقتصاد بین 3- درصد تا 6- درصد رو به رو خواهد بود و همین هم تبعات زیادی در همه زمینه‌ها خواهد داشت و باید آماده باشد.»

دکتر عقیلی که خود کارآفرین و مشاور حقوقی-تجاری شرکت‌های بین‌المللی است به اهمیت فضای مجازی در دوران کرونسانس اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از مباحثی که الآن باید درباره‌اش بحث کرد رابطه کارآفرینی و فضای مجازی است. در دورانی که تقریباً تمام مردم جهان و کسب‌وکارهای ریزودرشت با قرنطینه مواجه بودند آن فرصت به دست آمد که به ظرفیت‌های فضای مجازی در حوزه کسب‌وکار نگاه دوباره‌ای شود. حالا می‌دانیم که چه‌بسا بشود از طریق دورکاری خیلی از کارها را انجام داد و بد نباشد که برای افزایش فراغت و تقویت روحیه خلاقیت کارمندانمان آن‌ها را چند روزی در هفته دورکار کنیم. این‌طوری هم در انرژی، وقت و هزینه آن‌ها و خودمان صرفه‌جویی می‌شود و هم کارمندان می‌توانند با فراغ بال بیشتر روی کار تمرکز کنند.»

او ادامه می‌دهد: «ببینید دنیای مجازی تا الآن یک دنیای موازی با دنیای واقعی بوده که مردم، قوانین، ظرفیت‌ها و… خودش را داشته و حالا بشر می‌داند که باید فاصله این دنیا را کمتر کند. تا همین شش ماه پیش بشر اصلاً فکرش را هم نمی‌کرد که چطور یک عامل ممکن است کاری کند که در سرتاسر جهان کسب‌وکارهای زیادی تعطیل بشوند، دولت‌ها همه‌چیز را متوقف کنند و همه مجبور شوند درباره دنیای پیرامونشان بازنگری کنند. حالا این اتفاق افتاده است و باید آن را شناخت و برایش برنامه‌ریزی کرد. نباید ترسید. ما معمولاً از چیزی می‌ترسیم که آن را نمی‌شناسیم اما وقتی شناختمان از آن کامل شد دیگر ترسی در کار نخواهد بود. بنابراین باید با تمام قوا به آموزش اقتضائات شرایط جدید بپردازیم. ما هم سعی کرده‌ایم که یک دوره جامعی به این منظور راه‌اندازی کنیم که بتواند تا حد به کارآفرینان و فعالان حوزه کسب‌وکار شناخت بدهد. مشخصات این دوره بعداً اعلام خواهد شد و امیدواریم که بتوانیم در کنار هم و با شناخت از شرایط جدید به کرونسانس به شکل یک موقعیت تازه و فرصت پیشرفت نگاه کنیم.»

این گفت‌وگو که به‌صورت مجازی در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام شکل گرفت، از سلسله مباحثی است که هر شب از ساعت 18:30 تا 19:30 به‌صورت زنده (لایو) در صفحه اینستاگرامی گروه آریاداناک با عنوان «تعبیر خوب برای یک کابوس» پیرامون چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور در دوران کرونا برگزار می‌شود و بخشی از پویش ملی پیشگیری از شیوع کرونا است. در این رویداد هر شب یک یا چند نفر از فعالان اقتصادی و اجتماعی درباره راهکارهای برون‌رفت از بحران و مدیریت مناسب آن به ارائه راه‌حل و طرح مشکلات پیش رو می‌پردازند.