آموزش

درست نویسی را در فضای مجازی جدی بگیریم؛ شاعران بیشتر

درست-نویسی-را-در-فضای-مجازی-جدی-بگیریم؛-شاعران-بیشتر

رعایت موازین درست‌نویسی، راه را برای بروز خلاقیت‌ های ادبی هموار و هموارتر می‌کند. برای اثبات «قدرت زبانی» و «گنجایشِ فرازبانی» فارسی، نیازی به ارائه استناد و استدلال نیست! چه شاعران فارسی‌ سرا که شعرشان تأیید جهانی دارد و چه نویسندگانی که آثارشان ارزش مانایی.

همین گنجایش آوایی و موسیقایی و تصویرآفرینی زبان فارسی است که جریان جوشان شعر و ادب پارسی را دمادم و مداوم کرده است؛ اما… اما کدام عاملِ پررنگ است که دارد حال این خط و زبان را ناخوش می‌کند؟ آیا غیر از قلمرو پرانتشار «نوشتن در فضای مجازی»؟!

آشکار است که با تغییر و پیشرفت زندگی بشر، رسانه‌ ها و ابزار نوشتن هم متفاوت و پیشرفته شده‌ است. در روزگار ما اینترنت و فضای مجازی، بستر و ابزار اصلی «نوشتن» و «ارتباطات» است‌ و به‌دلیل ارتباط گسترده با کاربران و تولید نوشتار یا داده‌ های زبانی فراوان، به زمینه بروز مشکلاتی برای خط و زبان ملت‌ ها تبدیل شده‌ است.

برای ثبت نام در دوره آموزشی روش‌ های نوین درست‌ نویسی و آیین نگارش مکاتبات اداری، اینجا کلیک کنید.

در یکی‌، دو دهه اخیر، بیشترِ ملت‌های دارای خط و زبان مستقل، نگران تضعیف خط و زبان خویش در برابر تهدیدهای فضای مجازی و اینترنت شده‌اند و برای حفظ و حراست از زبان و خط و فرهنگ خود در برابر آسیب‌ های احتمالی فناوری‌ های نوین و ابزارهای جدید نوشتاری، هشدار داده‌ اند و سازوکارهای گوناگونی طراحی و اجرا کرده‌اند. یکی از راه‌ های حفظ و حراست از زبان و خط فارسی، مراقبت از تأثیرات نابجای فناوری‌های نوین و رایانه‌ها و فضای مجازی است.

سنجش و پیمایشِ میزان و چگونگی انحراف نوشتار و حتی گفتار از زبان معیار و اصول حاکم بر زبان و خط فارسی می‌ تواند گامی بنیادی برای این پاسبانی باشد؛ اما شاعرانی که هم به درست‌ خوانی اثرشان می‌ اندیشند، هم به بهره‌ گیری از ظرفیت‌ های متنوع زبانی، برای تولید آثار بیشتر و بهتر وظیفه‌ ای بسیار سنگین‌ تر بر عهده دارند.

برای ثبت نام در دوره آموزشی روش‌ های نوین درست‌ نویسی و آیین نگارش مکاتبات اداری، اینجا کلیک کنید.

رسانه‌ های متعدد و متنوع‌ِ امروزی برای این پایش و پالایش، کانون اصلی توقع و انتظار هستند. اما شاعران که خود هرکدام رسانه‌ ای هستند، هم تولید متن می‌کنند، هم تولید محتوا در خط مقدم پاسبانی از خط و نگارش در دنیای پرسرعت و پراثر مجازی‌ اند. اثرپذیری مخاطبان از متن ادبی و شاعرانه، بیشتر از متن ساده زبانی است، به همین دلیل است که از شاعران برای رعایت آیین و اصول نگارشی، انتظار بیشتری می‌ رود. آنکه شعر را می‌ شناسد و معنا را می‌ شکافد، بهتر از این قلم می‌ داند که زبان اگر ناخوش‌ احوال باشد و با قامتی بی‌ ترکیب و بی‌ ترتیب در جاده دانش و هنر بپیماید، به «بنگاله» که نمی‌رسد هیچ، با خودمان هم «بیگانه» می‌شود!

برای آموزش و یا کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره آموزشی روش های نوین درست نویسی شما می توانید به سایت آریاداناک و منوی مرکز آموزش مراجعه نموده یا با کارشناسان مجموعه از طریق راه های ارتباطی تماس حاصل نمایید.

نویسنده: دکتر وحید خلیلی اردلی

برای ثبت نام در دوره آموزشی روش‌ های نوین درست‌ نویسی و آیین نگارش مکاتبات اداری، اینجا کلیک کنید.