آموزش

مهارت ICDL، سواد رسانه ای

مهارت icdl سواد رسانه ای

مهارت ICDL، سواد رسانه ای به چه معناست؟

در سال های گذشته که به تازگی از دبیرستان فارغ ­التحصیل شده بودم فکر می­کردم ICDL  نوعی زبان برنامه نویسی است ولی با گذر زمان متوجه شدم که مدرک مهارت ICDL از مهم ­ترین و پرکاربرد ترین مدارک مهارتی-کاربردی است که میتواند سواد رسانه ای افراد را تا حد زیادی ارتقا دهد و  همان گواهینامه بین المللی کاربری رایانه یا international computer driving license است که به اختصار ICDL  نام گرفته است و در اروپا، آن را به نام ECDL می شناسند.

اهمیت آموزش مهارت ICDL  چقدر است؟

با گذر زمان و پیشرفت علم، رایانه چنان نقش خاصی در زندگی افراد ایفا کرد که با آغاز قرن بیست و یک، سواد رسانه ای تبدیل به یک ارزش در تمامی کشورها شد و در ایران هم هر چند دیرتر و کندتر، ولی بالاخره در سال 1397 نهضت نسرا (نهضت سواد رسانه ­ای) شکل گرفت و  با هدف ارتقای مهارت استفاده از رسانه ­های دیجیتال و حفظ سلامت روان کاربران فعالیت می­کند.

در این بین افرادی که با این تغییرات، خود را وفق ندهند طبیعتا از صد در صد توان خود و جامعه نمی­ توانند استفاده کنند.

کسب مهارت ICDL  در واقع می تواند شروع خوبی برای همه افرادی باشد که تمایل دارند سواد رسانه ­ای داشته باشند.

در آموزش ICDL  سعی می شود این مهارت ­ها را به گونه ­ای آموزش دهند که  فرد را برای کارهای اداری و کامپیوتری به خوبی آماده کنند. به همین دلیل داشتن مدرک معتبر ICDL  برای کارمندان می­ تواند ضمانت نامه خوبی برای کارفرما باشد که فرد مورد نظر دانش کامپیوتر را به خوبی فراگرفته است.

کلا مهارت ICDL شامل چه چیزهایی می ­شود؟

ICDL شامل هفت مهارت مهم و کاربردی است که به ترتیب عبارتند از:

  • مبانی کامپیوتر
  • Windows
  • Word
  • Powerpoint
  • Excel
  • Access
  • Internet

پتانسیل مهارت ICDL تا چه حد در تجارت و حتی زندگی روزمره است؟

نکته قابل ذکر در این میان روند رو به رشد مهارت ICDL  است. در کشورهای توسعه یافته ICDL  دسته بندی های متفاوت و گسترده­ تری دارد و حتی نقش این آموزش را در صنایع مختلف بررسی می ­کنند.

از سال 2013 به بعد بنیاد ICDL  در ایرلند،  مهارت ICDL  را به پنج دسته اساسی تقسیم کرد و در هر کدام از این دسته بندی ­ها یک یا چند مورد از مهارت های هفتگانه را متمایز و برجسته می­ کنند تا بتوانند به صورت تخصصی تر، کاربران مورد نظر را به فنون کامپیوتری آشنا کنند.

مدرک بنیاد ICDL  در 140 کشور جهان معتبر است و می­ توان از آن استفاده کرد.

در ایران هم مدرک سازمان فنی و حرفه ای از جمله مدارک معتبری است که در بیشتر کشورهای جهان اعتبار دارد.

در حال حاضر در آکادمی مهارتی و کاربردی آریاداناک سعی شده است که با توجه به نیازهای مخاطب، دوره­ های مختلفی از ICDL  را ارائه دهیم. مانند دوره آموزشی ICDL  برای کودکان و یا در سطح دیگر، آموزش ICDL برای مادران خانه­ دار که بتوانند با هر سطحی از سواد و دانش، از امکانات رایانه شخصی خود در منزل بهره­ مند شوند و همچنین بتوانند جهت سلامت روان فرزاندشان در فضای مجازی، نظارت بهینه داشته باشند و پس از پایان دوره ها از مدرک فنی و حرفه ای بهر­مند شوند.