فروشگاه اینترنتی

پرطرفدارترین صنایع دستی ایران

پرطرفدارترین-صنایع-دستی-ایران

صنایع دستی ایرانی اصیل ترین، مردمی ترین و کاربردی ترین هنر سرزمین ما به شمار می آید. همچنین صنایع دستی به عنوان کاربردی ترین هنر و نیز تولیدی فرهنگی معرفی شده است که توانسته به بهترین شکل ممکن فرهنگ اصیل ایرانی را در جهان منعکس نماید.از آنجا که دایره وسعت صنایع دستی در ایران بسیار گسترده می باشد، لذا در این مقاله به معرفی پرطرفدارترین صنایع دستی ایران می پردازیم.

سازمان ملل متحد (یونسکو) تعریفی برای توصیف صنایع دستی بیان کرده است. “صنایع دستی به محصولاتی اطلاق می شود که توسط هنرمند صنعتگر کاملا با دست و یا با کمک ابزار ساده یا مکانیکی تولید می شوند تا زمانی که سهم دستان هنرمند از ابزار کمکی کمتر نباشد”

صنایع دستی برای هر کشور و فرهنگی نیاز مبرم و نماینده ای از تاریخ و نحوه زندگی آنان است. از آنجا که کشور ایران تمدنی ۵۰۰۰ هزار ساله دارد و دارای سنت و فرهنگی غنی است. بدیهی است در آن شاهد تنوع بسیاری از هنرها و صنایع دستی باشیم.

این صنایع معمولا در مناطق روستایی و عشایری و در محل سکونت صنعتگران تولید می شوند. نکته قابل توجه آنست که بیش از هفتاد درصد تولید کنندگان صنایع دستی ایران را زنان تشکیل می دهند. معروف ترین صنایع دستی ایران به جهت تنوع بسیار و نیز کیفیت بالایی که دارد، دارای اعتبار جهانی بوده و بخشی از درآمد ارزی مورد نیاز کشور را تامین می نماید.

برای اینکه بتوانیم محبوب‌ترین صنایع دستی کشور را در بین افراد غیر ایرانی بررسی کنیم، نیاز است به آمار دقیقی دسترسی داشته باشیم. متأسفانه این آمار قابل بررسی نیست چرا که حجم بزرگی از صادرات صنایع دستی به صورت چمدانی انجام می‌شود، یعنی هزینه گمرک برای آن لحاظ نمی‌گردد.

این صادرات چمدانی هم بدست ایرانیان و هم توسط توریست‌های خارجی اتفاق می‌افتد. بر اساس مطالعه‌ای در سال ۱۳۹۶ تخمین زده شد که حدود ۲۴۰میلیون دلار، صنایع دستی به شیوه چمدانی از مرز‌های ایران خارج شده و ۲۴۰ میلیون دلار دیگر هم به طور رسمی و توسط تاجران به خارج از ایران منتقل شده و به فروش رسیده است.

پس با همین محاسبات ساده متوجه می‌شوید که صنایع دستی در وارد کردن ارز به کشور نقش مهمی دارند. از طرفی صنایع دستی هر منطقه معرف هویت فرهنگی مردم آن است و با گسترش شناخت افراد از صنایع دستی کشور، فرهنگ خود را به دیگران معرفی کرده و در عین حال به بقای آن کمک می‌کنیم.

صنایع دستی برتر ایران

در اینجا به معرفی پرطرفدارترین صنایع دستی ایرانی می‌پردازیم و در ادامه توضیح مختصری درباره تعدادی از آن‌ها ذکر می‌کنیم:

– زیورآلات و زینت‌ آلات هنری

– فرش ها و گلیم های دست باف مناطق مختلف ایران

– صنایع دستی شیشه ای

– میناکاری

– سفال و سرامیک

– هنرهای دستی بر روی چوب مانند نازک کاری، خراطی و انواع کنده کاری

– فیروزه کوبی

– معرق کاری

– منبت کاری

– خاتم کاری

– صنایع دستی با استفاده از فلز و آلیاژ مانند حکاکی

– حصیر بافی

– صنایع دستی سنگی مانند مجسمه سازی و حکاکی

– کاشی کاری

– قلم زنی

– تولیدات چرمی و پوستی

– انواع چاپ های سنتی مانند قلم کاری

– ملیله دوزی

– نمد مالی