پویش ملی پیشگیری از کرونا

با کدام محلول ضد عفونی کننده گوشی تلفن همراه را ضد ویروس کرونا کنیم؟

ضدعفونی-کردن-گوشی-تلفن-همراه

چرا باید گوشی همراه خود را ضدعفونی کنیم؟

آزمایشات انجام شده توسط دانشمندان نشان دهنده ماندگاری بالای ویروس کرونا بر سطوح است؛ ضدعفونی کردن دست ها به تنهایی کافی نیست و لازم است تا لوازمی را که روزانه استفاده میکنیم نیز ضدعفونی کنیم؛ محلول ضد عفونی کننده گوشی تلفن همراه یک چالش برای همین موضوع است.

شاید بتوان گفت که دست ما روزانه بیشترین میزان تماس را با تلفن همراه دارد، در دسترس بودن و کاربردهای فراوان گوشی همراه باعث می شود تا روزانه بارها با آن در ارتباط باشیم.

این ارتباط روزانه باعث لزوم ضدعفونی کردن گوشی همراه می شود؛ نحوه ضدعفونی کردن گوشی همراه به دلیلی حساسیت الکترونیکی آن اهمیت زیادی دارد.

تمیز کردن نامناسب می تواند باعث آسیب به گوشی همراه شوند، بنابراین لازم است تا از نحوه ضدعفونی کردن گوشی همراه آگاهی داشته باشیم.

ضدعفونی کننده مناسب از نظر شرکت های تولیدکننده موبایل چیست؟

تاکنون تنها دو شرکت تولید کننده موبایل به کاربرانشان راه هایی برای ضدعفونی محصولات ارائه داده اند.

شرکت اپل استفاده از دستمال مرطوب ضدعفونی کننده را برای تمیز کردن تلفن همراه پیشنهاد کرده است.

شرکت سامسونگ نیز ضدعفونی کردن گوشی همراه با دستمال میکروفیبر با محلول الکل اتانول یا ایزوپروپیل 70 درصد را پیشنهاد داده است.

نکته مهم این است که نباید مواد ضدعفونی کننده را به صورت مستقیم بر تلفن اسپری کنید و یا از دستمال های زبر استفاده کنید.

دستمال عینک یا پنبه یا دستمال میکروفیبر برای تمیز کردن مناسب هستند.

راه های دیگر ضدعفونی گوشی همراه چیست؟

اگر تلفن شما مربوط به هیچ کدام از دو شرکت اپل و سامسونگ نیست می توانید از مواد ضدعفونی کننده ای که در ادامه به آنها می پردازیم استفاده کنیم:

ضدعفونی گوشی همراه با محلول آب و الکل

لازم است بدانید که درصد الکل بالا می تواند به گوشی شما آسیب بزند، پس به درصد الکل توجه کنید. مخلوط 60 درصد آب و 40 درصد الکل اتانول یا ایزوپروپیل درصد مناسبی است. این محلول ضدعفونی کننده برای ضدعفونی کردن گوشی همراه مناسب است.

ضدعفونی گوشی همراه با آب مقطر و سرکه سفید

نصف لیوان آب مقطر را با همان مقدار سرکه سفید مخلوط کنید. محلول حاصل را بر روی یک پارچه نرم اسپری کرده و گوشی همراهتان را ضدعفونی کنید. نکته ی مهم در تهیه ی این محلول ضدعفونی کننده، برابر بودن میزان آب مقطر و سرکه ی سفید است.

ضدعفونی گوشی همراه با محلول آب و صابون

استفاده از محلول آب و صابون هم می تواند برای ضدعفونی کردن گوشی همراه به کار رود اما باید احتیاط کنید، زیرا اگر رطوبت وارد گوشی همراه شود به آن آسیب می زند. محلول را به هیچ عنوان به صورت مستقیم برای ضدعفونی استفاده نکنید بلکه با دستمال مناسب آغشته به محلول این کار را انجام دهید.

آیا شستن تلفن های ضد آب ممکن است؟

ابتدا کد IPXX گوشی همراه خود را بررسی کنید. این کد دارای دو رقم است. رقم سمت چپ نشان دهنده ی میزان مقاومت در برابر ضربه اجسام و رقم سمت راست بیانگر میزان مقاومت در برابر مایعات است. اگر گوشی همراه شما دارای گواهینامه IP67 و بالاتر بود شستن آن بلامانع است.

با این وجود استفاده از دستمال میکروفیبر، پارچه های مرطوب و آغشته به محلول ضدعفونی کننده گزینه بهتری برای ضدعفونی کردن گوشی همراه است. شستن گوشی همراه باعث ورود آب به بلندگوها و داخل دستگاه می شود و باید برای شارژ کردن گوشی موبایل صبر کنید تا کاملا خشک شود.

مواد نامناسب برای ضدعفونی کردن گوشی همراه

حال که با مواد مناسب برای ضدعفونی کردن گوشی همراه آشنا شدیم، لازم است تا با موادی که هرگز نباید از آنها برای ضدعفونی کردن گوشی همراه استفاده کنیم نیز آشنا شویم:

ضدعفونی کننده دست

ژل های شستشو کننده دست اغلب دارای اتیل الکل هستند. همانطور که گفته شد الکل در میزان نامناسب می تواند به گوشی همراه آسیب بزند، به همین دلیل از ژل دست نباید برای ضدعفونی کردن گوشی همراه استفاده کرد.

شیشه پاک کن

پاک کردن صفحه گوشی یا شیشه پاک کن باعث خراش و آسیب پذیری بیشتر آن می شود و مقاومت صفحه نمایش را کاهش می دهد.

مواد پاک کننده آرایش

دستمال های مرطوب آرایشی هم به دلیلی داشتن مواد شیمیایی می توانند برای گوشی همراه آسیب زا باشند.

سرکه و الکل

درصد بالای این دو محلول ضد عفونی کننده و یا استفاده از آنها به طور خالص می تواند آسیب زیادی به گوشی همراه شما بزند. درصد مناسب برای استفاده از سرکه، 50 درصد و درصد مناسب الکل، 40 درصد است.

روش ضدعفونی کردن گوشی همراه

اگر قصد ضدعفونی کردن گوشی همراه خود را با دستمال میکروفیبر یا دستمال عینک دارید، ابتدا گوشه ی پارچه را کمی با مواد ضدعفونی کننده مرطوب کنید. سپس پارچه را به آرامی به گوشی همراه بکشید و سپس از قسمت خشک پارچه برای خشک کردن و حذف رطوبت استفاده کنید. استفاده از گوش پاک کن هم می تواند برای ضدعفونی کردن گوشی همراه مفید باشد.