فروشگاه اینترنتی

نقش خلاقیت زنان کارآفرین در بازاریابی فروش صنایع دستی

نقش-خلاقیت-زنان-کارآفرین-در-بازاریابی-فروش-صنایع-دستی

کارآفرینی نیازمند ایده ای نو و خلاق می باشد و فرد کارآفرین باید توانایی ریسک پذیری و نیز استفاده به هنگام از فرصت ها را داشته باشد. یکی از راه های توسعه اقتصاد کشور اهمیت به کارآفرینی است. در این میان زنان کارآفرین نقش مهمی در توسعه کارآفرینی در حوزه های مختلف به ویژه در زمینه فروش صنایع دستی دارند. چرا که حوزه صنایع دستی در ایران از پتانسیل قدرتمندی برای ایجاد شغل برخوردار است که مورد توجه زنان کارآفرین قرار می گیرد.

نکته قابل توجه این است که صنایع دستی محصول ذوق و هنر فرد هنرمند است و نمی توان بازاریابی آن را با سایر محصولات که به صورت انبوه و اغلب به کمک ماشین ها تولید می شوند، مقایسه کرد. بازاریابی فروش صنایع دستی راهکارهای خلاقانه و تازه ای می طلبد. زنان کارآفرین موفق از مهارت ارتباطی و مهارت مردمی بالایی برخوردار هستند. همچنین می توانند داده های مختلفی را جمع کرده و ارتباطی میان آن ها بیایند. زنان کارآفرین موفق به خوبی می توانند وارد بحث شده و شرایطی فراهم کنند که دو طرف رابطه هماهنگی داشته باشند. علاوه بر این، می توانند رابطه خود را با مشتری تا مدت زمانی طولانی حفظ کنند. بهره مندی از توانایی روابط عمومی بالا یکی از نیازهای بازاریابی موفق می باشد.

در ادامه به چند مورد مهم در رابطه با بازاریابی فروش صنایع دستی اشاره می کنیم:

1. معرفی مفید کالا

معرفی مفید و صحیح محصول اولین گام در بازاریابی فروش صنایع دستی است. باید توجه داشت که ویژگی-ها و کاربردهای محصول به درستی به مخاطب منتقل شوند. در صورتی که محصولی به درستی به مخاطبان معرفی گردد می توان انتظار داشت که فروش آن نیز بیشتر شود.

2. بهره مندی از سیستم توزیع مناسب

سیستم توزیع فروش صنایع دستی در بازار حال حاضر، به صورت انتخابی می باشد. به این صورت که تنها در فروشگاه ها یا مکان های محدودی فروش چنین محصولاتی انجام می گیرد. ایرادی که به چنین سیستم توزیعی وارد است، محدود بودن مکان های فروش صنایع دستی می باشد که می تواند منجر به شناخت ناکافی از آن ها گردد. زنان کارآفرین و خلاق باید بتوانند از مکان های مختلفی برای دیده شدن و فروش محصولات خود بهره مند شوند.

3. قیمت و بسته بندی محصول

یکی از موارد با اهمیت در بازاریابی فروش صنایع دستی قیمت محصول می باشد. مشتریان به سمت محصولی جذب می شوند که علاوه بر کیفیت مناسب، قیمت پایین تری نیز داشته باشد. برای برخورداری از رونق بیشتر در بازاریابی صنایع دستی، باید بتوان تعادلی میان کیفیت و قیمت ایجاد کرد.
علاوه بر قیمت، بسته بندی محصول نیز مهم است. در برخی موارد این محصولات به عنوان هدیه نیز خریداری می شوند بنابراین برخورداری از یک بسته بندی جذاب و متناسب با محصول می تواند در فروش آن تاثیرگذار باشد.

4. سلیقه مشتریان

زنان کارآفرین خلاق، سلیقه و نیاز مخاطب خود را می شناسند و متناسب با آن اقدام به تولید می کنند. نباید از این نکته غافل شد که در مورد صنایع دستی، حفظ ماهیت محصول مهم است، اما سلیقه مشتری نیز در اولویت قرار دارد. این مساله در مرحله توزیع و قیمت گذاری کالا نیز مهم است. توجه به سلیقه مشتریان باید بر اساس تحقیقات بازار و به صورت علمی شناسایی شوند.

5. تبلیغات

در نهایت بازاریابی موفق نیازمند تبلیغات هوشمند است. این تبلیغات می توانند در قالب محتوای سایت، پوستر، نشریه و… باشند و باید از ظرفیت های مختلف بهره مند شد.

جمع بندی

امروزه دو مورد بازاریابی و بسته بندی از چالش های اصلی در زمینه فروش صنایع دستی هستند. اهمیت این چالش ها زمانی که می بینیم اغلب هنرمندان و زنان کارآفرین در زمینه صنایع دستی، تخصصی در رابطه با بازاریابی ندارند و به همان شیوه سنتی تولید کرده و محصول خود را به فروش می رسانند، دوچندان می شود. بنابراین فروش صنایع دستی به رقابتی شدن نیاز دارد. این مساله می تواند بر قیمت محصول و تمرکز بیشتر بر روی کیفیت آن و نیز سلیقه مخاطبان تاثیرگذار باشد.