کارآفرینی, مشاوره

آیا من یک کارآفرین هستم؟

آیا من یک کارآفرین هستم؟

آیا من یک کارآفرین هستم؟ این سوالی ست که اگر شما کسب و کاری را راه اندازی کردید می توانید از خودتان بپرسید تا بدانید شما کارآفرین هستید یا خیر. برای جواب به این سوال مهم ما در این مقاله چند سوال دیگر را طرح کردیم و پاسخ آن را هم با توجه به کارآفرینانی که در حال حاضر در دنیا مشغول به فعالیت هستند داده ایم تا شما راحت تر بتوانید به سوال اصلی پاسخ دهید.

آیا شخصیت و مهارت های لازم برای کارآفرین بودن را داریم؟

به صورت کلیشه ای همه مردم کارآفرینان را افرادی ریسک پذیر و با استقامت می دانند که خواب و خوراک را بر خود حرام کرده اند و در طول روز خیلی سخت کار می کنند تا ثروتمند بشوند اما آیا همین است؟

بله همین است و شاید حتی بسیار سخت تر از این مواردی که گفته شد؛ در واقع کارآفرین بودن کار هر کسی نیست. امکان دارد همین الان متوجه بشوید که این سبک زندگی مورد علاقه شما نیست اما بهتر است همین الان متوجه این موضوع شوید نه زمانی که پول و کسب و کار خود را از دست داده اید.

شخصی که می خواهد کار آفرین موفقی باشد باید واجد ویژگی های شخصیتی و مهارت بسیار فراتر از موارد فوق باشد.

درواقع برای اینکه جواب آیا من یک کارآفرین هستم؟ را بدانید باید در نظر داشته باشید کارآفرین باید همه ویژگی های یک مدیر، رهبر، یک پرسنل بخش اداری، پرسنل بخش منابع انسانی، متخصص ها و … را با هم داشته باشد.

برای پاسخ به سوال آیا من کارآفرین هستم؟ باید بدانید یک کارآفرین چه ویژگی هایی دارد. این ویژگی ها عبارتند از: آینده نگری و داشتن چشم انداز، مصمم بودن، تمرکز، خود انگیزشی، وقف و از خود گذشتگی، توانایی زندگی در ابهام ، توانایی کنترل و مدیریت شخصی، علاقه به یادگیری، استقلال، خلاقیت و نوآوری، عمل گرایی، نتیجه گرایی، ریسک پذیری و تحمل ابهام، انعطاف پذیری، اعتماد به نفس، خوش بینی ، تهیه طرح شغلی، برنامه ریزی، استراتژی کسب و کار، مهارتهای فنی، مهارتهای مدیریتی، مذاکره، سیستم سازی، جذب سرمایه، مدیریت مالی، مدیریت کسب و کار، مدیریت منابع انسانی، بازاریابی، مدیریت رابطه با مشتری، تعامل سازنده با دیگران و… .

کدام بازار را هدف قرار دهیم؟ نیازهای بی پاسخ کدامند؟

آیا من یک کارآفرین هستم؟ سوالی است که سبب شده تا بازار هدف و نیازهای بازار هدف را بررسی کنیم. یک کسب و کار موفق کسب و کاری نیست که محصول و خدمات خود را بفروشد بلکه اساس یک کسب و کار موفق رفع نیازهای مشتریان و کاربران از طریق محصولات و خدماتی است که شما ارائه می دهید. حالا هر چقدر این محصولات و خدمات با کیفیت و شرایط بهتری باشد و بتواند به درستی نیاز مشتریان و کاربران را رفع نماید آنان نیز از خرید خود راضی بوده و دیگران را نیز تشویق به خرید خدمات و محصولات شما می کننددر نتیجه کسب و کار شما موفق بوده و در مسیر موفقیت پیش می رود.

بنابراین برای راه اندازی یک کسب و کار جدید نباید دید شما از درون به بیرون باشد یعنی نباید فکر کنید که براساس علاقه، تخصص و مهارت های خود یک محصول را خلق میکنید یا خدماتی را ارائه میدهید و بعد به بازار عرضه میکنید تا فروش آن انجام شود. کارآفرینان موفق باید خود را به جای مشتری و کاربر گذاشته و درواقع دید بیرون به درون داشته باشند. آن ها باید با نگاه به بازار هدف، نیازهای موجود را شناسایی کنند و سپس از طریق تولید محصولات و یا ارائه خدمات سعی می کنند تا نیازهای مشتریان را به بهترین شکل ممکن رفع نمایند.

حالا برای اینکه کارآفرینان فوق موفق را بشناسیم و به پاسخ آیا من یک کارآفرین هستم؟ نزدیک شویم باید بدانیم این نوع از کارآفرینان می توانند یک مرحله جلوتر رفته و به جای شناسایی نیازهای بازار هدف، نیازهای کسف نشده را هدف خود قرار میدهند و مشتریان احتمالی که حتی خودشان به درستی نمی دانند که نیاز ها و خواسته هایشان چیست بازار هدف این کارآفرینان فوق موفق هستند.

این کارآفرینان فوق موفق می توانند با استفاده از مشاهده بازار، مطالعه، مصاحبه و تحقیق این نیازها را مشخص کنند. بعد از مشخص شدن نیازها، می توانند ایده های خود را مطرح کنند و آنها را در قالب محصولات و خدمات ارائه دهند. ایده های ناب معمولا نتیجه اطلاعات تخصصی، مهارت و تجربه در یک زمینه خاص می باشند.

اشتباهی که اکثر کارآفرینان در این مرحله انجام می دهند این است که بلافاصله بعد از شناسایی نیاز و ایده پردازی، شروع به تولید محصولات و ارائه خدمات مرتبط می کنند. یادمان باشد که این ایده ها فرضیه هستند و این فرضیه ها باید قبل از هر اقدامی اثبات شوند.

بنابراین بعد از مشخص شدن ایده و قبل از مرحله اجرای کار، حتما از درستی و صحت ایده های خود مطمئن باشید. می توانید با دیگران صحبت کنید و نظر آنها را جویا شوید، از مشاوره افراد متخصص بهره مند شوید، ایده خود را مقیاس کوچک اجرایی کنید و بازخورد آن را بگیرد البته گروه مشاوره آریاداناک می تواند در این مسیر شما را راهنمایی کرده و بهترین انتخاب ها را به شما ارائه داده و شما آن را انتخاب نمایید.

تعیین کنید اندازه بازار چقدر است؟

موفقیت هر کسب و کار در گروی تکرار خرید مشتریانش است. به گفته برایان تریسی یک کسب و کار زمانی ثروتمند می شود که مشتریان خرید دوم به بعد خود را انجام دهند. با توجه به این موضوع عامل، نوع و اندازه بازار هدف مورد توجه قرار می گیرد.

اندازه بازار هدف به معنی میزان پول تولید شده از فعالیت های اقتصادی در یک حوزه خاص در یک سال است. به عنوان مثال می توان به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر با گذشت 2 سال از شروع اپیدمی کرونا ویروس در کشور بسیاری از کسب و کارهای سنتی گرایش فروش و ارائه محصول و خدمات خود به صورت انلاین نموده اند و بسیاری از افراد در کشور که عادت به خرید در بازار و مغازه ها داشتند روی به بازار اینترنتی آورده و بسیاری از خریدهای خود را آنلاین انجام می دهند اینگونه می توان متوجه شد که بزرگی یک بازر چقدر است.

بازار هدفی که انتحاب می کنید باید توان پاسخ گویی به رشد و توسعه کسب و کار شما را داشته باشد. به عنوان مثال به نظر نمی آید که “ارائه خدمات آموزش طراحی و سیاه قلم به خانم ها و آقایان بازنشسته از طریق سایت اینترنتی” بازاری با اندازه مناسب برای شما باشد.

نکته مهم دیگر روند رشد بازار است. ممکن است یک بازار اندازه بزرگی داشته باشد، اما با تغییر گرایش بازار، اندازه آن کوچک بشود و یا اندازه آن به نسبت سایر بازاراها کوچک بشود. بنابراین یک فرصت خوب، شناسایی بازارهای رو به رشد و شروع فعالیت کارآفرینی در آنهاست. بنابراین تقسیم بندی بازار یکی از اصلی ترین راه کارهای موفقیت در هر کسب و کار است که این موضوع نیز توسط مشاورین متخصص در مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی جامع پرداز دانا(آریاداناک) ارائه می شود.

4 دیدگاه در “آیا من یک کارآفرین هستم؟

  1. کامران جلالی گفت:

    به نظرم مطالب کارآفرینی در کشور خیلی عمیق مطرح نمیشه و فقط کلی گویی میشه

    1. کارشناس آریاداناک گفت:

      سلام وقت بخیر .. از نظرات شما متشکریم .. قطعا تجربه هر کارآفرین با کارآفرین دیگه متفاوته و ممکنه جزییات هر کسب و کاری با توجه به خط مشی و سیاست های کاری کارآفرین متفاوت باشه بنابراین معمولا کلیات و راهکارها و چالش ها اعلام میشه و ممکنه هر کارآفرین به شکلی متفاوت اون رو تجربه کنه

  2. حمید ستاری گفت:

    کارآفرینی انقدر مقوله و مبحث پیچیده ایه واقعا نیاز به هزاران مطلب و محتوا و آموزش داره تا بتونیم یاد بگیریم و بهتر عمل کنیم

    1. کارشناس آریاداناک گفت:

      سلام وقت بخیر .. از نظرات شما متشکریم .. بله قطعا همینطوره

نظرات بسته شده است.