کارآفرینی

اول ماه ژوئن به نام «روز جهانی کارفرما» نامگذاری شود

اول ماه ژوئن به نام «روز جهانی کارفرما» نامگذاری شود

اول ماه ژوئن به نام «روز جهانی کارفرما» نامگذاری شود؛ این پیشنهادی است که توسط دبیرکل کانون عالی کارفرمایی ایران به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شد.

نماینده کانون عالی کارفرمایی ایران طی یک سخنرانی در اجلاس ۱۱۲ کنفرانس بین‌ المللی کار که با حضور نمایندگان ۱۸۷ کشور، در ژنو در حال برگزاری است، پیشنهاد نامگذاری اول ماه ژوئن به عنوان روز جهانی کارفرما را به نمایندگی از کانون به حاضرین ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی آریاداناک، محمد عطاردیان با بیان اینکه طرح یک قرارداد اجتماعی جدید، مستلزم مشارکت فعال یاریگران مختلف است، گفت: با تقویت همکاری در اجرای اقدامات موثر، حمایت همه جانبه دولت‌ ها، کارفرمایان، صاحبان شرکت‌ ها، اتحادیه‌ های کارگری و نهادهای غیردولتی می‌ توان به طور جمعی یک اکوسیستم سازنده برای ارتقای محتوای قراردادهای اجتماعی جدید ایجاد کرد.

داود آدینه دبیرکل کانون عالی کارفرمایی ایران بیان داشتند: خوشبختانه پیشنهاد بنده برای تعیین ۱۴ مرداد به عنوان روز ملی کارفرما توسط وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و موافقت اولیه اعلام شده است. در حال حاضر، در تلاش برای پیگیری این موضوع در مراجع ذیربط هستم. همچنین، در سطح بین‌المللی نیز پیشنهاد روز جهانی کارفرما را ارائه نموده ام و از طریق کانون عالی کارفرمایی ایران، به ویژه در سازمان بین‌المللی کار، در حال پیگیری این موضوع هستیم. امیدوارم که این پیشنهاد‌ها به نام ایران ثبت شود.

متن کامل سخنرانی محمد عطاردیان، نماینده کارفرمایی در اجلاس ۱۱۲ کنفرانس بین‌المللی‌ کار به شرح زیر است:

رئیس محترم، مدیر کل محترم، نمایندگان محترم

مایل هستم ابتدا از مدیر کل سازمان بین المللی کار برای گزارشی که مروری بر ابعاد یک قرارداد اجتماعی را ارائه می‌کند، تشکر کنم.

جالب است که این بار در گزارش مدیر کل نظراتی از مشاهیر جهان هم بیان شده است که در میان آنها دیدگاه ماهاتما گاندی در سال ۱۹۵۲ شایسته یادآوریست که گفته است: ایده من در دموکراسی این است که در آن ضعیف‌ترین انسان‌ها از فرصتی برابر قوی‌ترین انسان‌ها برخوردار باشند.

خانم‌ها و آقایان، اهمیت اعلامیه فیلادلفیا برای عدالت اجتماعی به عنوان پایه و بنیادی برای صلح، از سوی مدیر کل ILO مجدداً تصریح و تایید شده است: در حالی که هرج و مرج در همه زمینه‌ها در جهان حاکم است به طوری که سلاح‌های مرگبار به راحتی قابل حصول است ولی کار شایسته به سختی یافت می‌شود، خلاصه اینکه ما در دوره‌ای از آشفتگی‌های عمیق در این دوران گذار و دگرگونی زندگی می‌کنیم در حالی که پیوسته سرمایه‌گذاری‌های انسان محور در ارائه خدمات اجتماعی کاهش می‌یابد. تحت این شرایط نامناسب این مردم به ویژه جوان‌ها هستند که متحمل بیشترین تاثیرات خواهند شد.

حوالی بحران‌های متعدد به ویژه همه‌گیری کووید ۱۹ و بحران‌های ژئوپلیتیکی مالی و قضایی و انرژی، همچنین فشار تغییر ات اقلیمی، ضرورت تدوین یک قرارداد اجتماعی جدید را برای تنظیم موثرتر حقوق شهروندی باید در وظایف دولتی مطرح نمود.

در یک جمع‌بندی، طرح یک قرارداد اجتماعی جدید، مستلزم مشارکت فعال یاریگران مختلف است با تقویت همکاری در اجرای اقدامات موثر،حمایت همه جانبه دولت‌ها، کارفرمایان، صاحبان شرکت‌ها، اتحادیه های کارگری و نهادهای غیردولتی می‌تواند به طور جمعی یک اکوسیستم سازنده برای ارتقای محتوای قراردادهای اجتماعی جدید ایجاد کند.

آقای رئیس ،نمایندگان محترم ،خانم‌ها و آقایان در حالی که تقریباً همه دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی حمایت اجتماعی را به عنوان یکی از پایه های بنیادی انسان به رسمیت می‌شناسند ولی در در عالم واقعیت جمع کثیری از جمعیت جهان همچنان محروم از هرگونه پوشش‌های حمایت اجتماعی می‌باشند،خانم‌ها و آقایان هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران برای حمایت از کارفرمایان و صاحبان مشاغل تولیدی و خدماتی در همه کشورها که گسترش اقتصاد جهانی مدیون آنهاست پیشنهاد می‌کند که با توجه به اینکه روز اول ماه می که روز جهانی کارگران است، روز اول ماه ژوئن به عنوان روز جهانی کارفرمایان انتخاب شود که در این روز در همه کشورها توجه بیشتری به کارفرمایان کنند که گستردگی بیشتر اقتصاد جهان نتیجه آن خواهد بود.

در پایان مایلم از تمامی کارکنان ILO و همچنین Ioe که در پشت صحنه به ارتقای کیفی کنفرانس با وجود چنین گروه متنوعی از شرکت کنندگان مشغول هستند با تمام وجود سپاسگزاری کنم از توجه همه عزیزان تشکر می کنم.