بازرگانی, نمایشگاه

فرصت های تجارت با سوریه

فرصت-های-تجارت-با-سوریه

سوریه در چند سال اخیر درگیر جنگ با تروریسم بود که با کمک های ایران و همت مردم سوریه به این جنگ ها خاتمه داد. مردم سوریه که کمک های ایران را در زمان جنگ دیدند بعد از پایان جنگ هم رابطه خود را با ایرانی ها حفظ کردند. همین موضوع پای تجار و کالاهای ایرانی را به بازار این کشور باز کرد و فرصت های تجارت با سوریه را ایجاد نمود.

مردم سوریه در زمان جنگ خسارتی زیادی دیدند و الان در حال بازسازی مکان های خسارت دیده هستند، این موضوع سوریه را به یک مصرف کننده مواد غذایی و صنعتی با ظرفیت بالا تبدیل کرده است. ترکیه، عراق، امارت و مصر کشور هایی هستند که محصولات خود را به سوریه صادر می کنند ولی نمی توانند جای ایران را در این بازار پر کنند.

هزینه ها و درآمد ها

صادرات به سوریه به 500 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارد. ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی میتواند از طریق دریا، هوا و زمین صادرات به این کشور را انجام دهد و چون برای صادرات به واسطه نیاز ندارند همین موضوع حاشیه امنیتی برای تجار ایرانی فراهم کرده است چون برای صادرات به واسطه نیاز ندارند.بازگشت سرمایه نسبت به نوع و حجم کالا متغیر است که زمان برگشت سرمایه 6 ماه تا 1 سال برآرود شده است. تمام معاملات بین تجار و خریدار از طریق بنگاه های اقتصادی و صرافی ها با کارمزد 1 تا 2 درصد انجام میشود.

رقیب ایران در صادرات به سوریه

اصلی ترین رقیب ایران در صادرات به سوریه، ترکیه است. نزدیکی مرز های ترکیه به سوریه باعث آن شده که میزان صادرات ترکیه به این کشور حدودا هشت برابر ایران شود. در سال 2017 ترکیه با 3 میلیارد دلار، در رتبه اول صادرات به سوریه قرار گرفت. ایران سالانه صادرات غبر نفتی بالایی دارد که 516 میلیون دلار آن سهم سوریه است. مقدار صادرات ایران به سوریه در چندسال اخیر با روابط دوستانه سیاسی و اقتصادی درحال افزایش است که به رونق تولید ایران کمک به سزایی میکند.

مجوز های لازم برای صادرات به سوریه

صادرات مانند تمامی بخش های تولید کالا مراتب قانونی مربوط به خود را دارد. دریافت کارت بازرگانی یکی از این مجوز هاست. بقیه مجوز های لازم برای صادرات مخصوص به کالا صادراتی است. برای مثال صاردات محصولات غذایی به مجوز سازمان بهداشت ایران و کشور میزبان نیاز دارد.

اگر محصولی که شما قصد صادرات آن را دارید در لیست اقلام ممنوعه قرار نداشته باشد یا از طرف کشور میزبان ممنوع نشده باشد، برای دریافت مجوز های لازم به مشکل خاصی برخورد نمی کنید. محصولاتی مثل لبنیات، شیرینی و شکلات از طرف دولت سوریه برای کمک به افزایش تولید، وارداتشان ممنوع شده است.

لیست کالاهای صادراتی از ایران به سوریه

کشور سوریه چند سالی است که در حال بازسازی بعد از جنگ است. این موضوع باعث شده که نیاز این کشور به مصالح ساختمانی و ماشین الات ساختمانی افزایش دهد. بیشترین کالاهای ایرانی که به سوریه صادر میشوند عبارتند از: مصالح ساختمانی، مصنوعات پلیمری، فولاد، محصولات پتروشیمی، شیلات، مواد غذایی و دارو. این محصولات ایرانی بالا ترین تقاضا را در بین کالا های صادراتی به سوریه را دارند.

جمع بندی

سوریه و ایران رابطه ی سیاسی و اقتصادی بسیار دوستانه ای دارند که همین امر، کار تجارت محصولات ایرانی را راحت تر میکند. صادرات به سوریه 500 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارد که نسبت به کالا صادراتی طی 6 ماه تا 1 سال بازگردانی میشود. محصولات ایرانی مثل مصالح ساختمانی و ماشین آلات ساختمانی در این کشور بازار پرتقاضایی دارند.

برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در دمشق سوریه 2021-1400

در این نمایشگاه، در‌ گروه های کالایی‌ زیر‌ می‌توان‌ مشارکت‌ نمود:‌

صنعتی‌، تولیدی، کشاورزی، موادغذایی، نساجی، نفـت،‌ گاز و پتروشیمی، آرایشی‌ و‌ بهداشتی، پزشکی، صنـعت، آب،‌‌ بـرق،‌ گاز،‌ مخابرات‌،‌ صدور خدمات‌ فنی‌ و‌ مهندسی،‌ آموزش‌ و‌ پژوهش،‌‌ مـواد و‌ مصالح‌ ساختمانی،‌‌ تاسیسات‌ سرمایشی‌ و گرمایشی،‌‌ صنعت‌ احداث ‌و‌ انرژی‌،‌ فنـاوری‌ های ‌نوین‌‌ مسکن‌ و‌ ساختمان‌،‌ چـوب ‌و‌ کاغذ‌،‌ ایزولاسیون، شوینده‌ ها، خودرو، بـانک ‌و‌ بیمه‌، در و پنجره، الکترونیک ‌و کامپیوتر، تجهیزات ورزشی، لوازم خانگی، مبلمان منزل و اداری، یراق آلات، کف پوش، شیرینی و شکلات و نان، حمل و نقل، چاپ و بسته‌ بندی، ‌مجتمع‌ های ‌تجاری ‌و فروشگاه‌ ها‌ و‌ رستوران‌های‌ بـزرگ‌ و‌ زنجیره‌ ای، لوله‌ و‌ اتصالات،‌ فناوری‌ های‌ نوین، ‌تجهیزات‌ پزشکی ‌وبیـمارستانی، دارو و درمان، رنگ و رزین، متالوژی، تجهیزات صنعت هوانوردی، لوستر و چراغ و سایر توانمندی ها و فعالیت های مرتبط.

آخرین مهلت تکمیل ثبت‌نام در این نمایشگاه 15 شهریور ماه سال جاری بوده و حضور در این نمایشگاه با توجه به توافق شرکت سهامی نمایشگاهی بین المللی ایران و طرف سوری با حداقل هزینه ها خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در سایت آریاداناک در قسمت فرم نمایشگاه اطلاعات لازم را کسب نمایید همچنین شما می توانید از طریق شماره تلفن 91017711-021 با واحد پشتیبانی ارتباط برقرار نمایید.

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام لطفا اینجا کلیک کنید.