آموزش, کارآفرینی

۱۰ جمله ای که نباید در سخنرانی هایتان بگویید

۱۰ جمله ای که نباید در سخنرانی هایتان بگویید

۱۰ جمله ای که نباید در سخنرانی هایتان بگویید عنوان مقاله ای ست که می خواهیم امروز به آن بپردازیم. آیا می‌ دانستید اغلب افراد از سخنرانی در میان مردم بیشتر از مرگ می‌ ترسند؟ شاید این ترس همان چیزی است که باعث می‌ شود بیشتر افراد ارائه هایی داشته باشند که از نظر خودشان یا مخاطبان چندان اثربخش و راضی کننده نبوده است.

من با توجه به تجربه خودم و سایر دوستان سخنران، مواردی را گردآوری کرده‌ ام که افراد معمولا در طول سخنرانی هایشان به زبان می‌ آورند و به نظر من بهتر است از آن دوری کنند. بنابراین ضمن توضیح این ۱۰ موردی كه پيشنهاد می كنم در طول ارايه‌ هایتان از آن ها استفاده نکنید؛ برای مواجهه درست با ترس و استرس‌ های مربوط به ارایه و سخنرانی، به شما حضور در یک جلسه کوچینگ فردی و یا جلسات کوچینگ گروهی استرس را پیشنهاد می‌ کنم.

۱۰ جمله‌ ای که نباید در سخنرانی هایتان بگویید:

در ارائه‌ هایتان این ۱۰ جمله را به کار نبرید:

1-خیلی کوتاه و خلاصه می‌ گویم

اگر ارائه شما دانشی و الهام بخش باشد، زمان آن در نظر مخاطب اصلا مهم نیست.

2- اطلاعات زیادی دارم که حالاحالاها می‌ توانم بگویم

با این کار نمی‌ توانید مخاطبان خود را در مورد سخنرانی تان هیجان‌ زده کنید. وقتی به آنها می‌ گویید اطلاعات زیادی دارید که می‌ خواهید به آنها بگویید، همه فورا شروع به خمیازه کشیدن می‌ کنند.

3- سلام، صدای من رو دارید؟

قبل از آنکه مخاطبان از راه برسند سیستم صوتی را با دقت بازبینی و کنترل کنید. در واقع خودتان باید از قبل بدانید که بله، مخاطبان صدای شما را دارند، چون شما و گروه فنی‌ تان سیستم صوتی را قبل از ورود مخاطبان کنترل کرده‌ اید.

4- زمان زیادی برای کسب آمادگی نداشتم

و حالا از آنها توقع دارید به حرف‌هایتان اعتماد کنند؟ با این مقدمه ناامیدکننده هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد. به علاوه، شما به آنها می‌گویید که آنها را به اینجا نیاورده‌اید که بهترین خودتان را ارائه دهید و درواقع برای آنها و زمان‌شان احترامی قائل نبوده‌اید.

5- من باید این اسلاید را برای شما بخونم، چون فونت آن خیلی کوچک است

اسلایدهای سخنرانی نباید متن‌های ریز و تو در تو داشته باشد، و اصلا نیازی نیست که شما اسلایدها را برای مخاطبان بخوانید. به علاوه، بهتر است همیشه سخنرانی خود را از قبل تمرین کنید تا آمادگی لازم برای چالش‌های احتمالی را داشته باشید.

6- وقت کمی برای ارایه من در نظر گرفته شده و من فرصت نميی كنم همه مطالبم را بگویم

یک هنر و مهارت مهم شما به عنوان ارایه‌دهنده و سخنران این است که بتوانید در زمان مقرر شده مطلب خود را منتقل نمایید. پس به جای گلایه‌گذاری از وقت کم، با تمرین مناسب، خود را برای هر موقعیتی آماده کنید. تمرین کنید که چگونه می‌توانید یک مطلب یک ساعته را در ۵ دقیقه به گونه‌ای ارائه دهید تا مخاطب مقصود اصلی شما را دریافت کند.

7- “من خیلی خسته‌ ام” یا بهانه های دیگر

هیچ‌وقت سخنرانی خود را با یک بهانه شروع نکنید. مخاطبان دوست دارند شما را سرزنده و باطراوت ببینند، مهم نیست شما آن روز چه اتفاقاتی را پشت سر گذاشته‌اید.

8- یادداشت برندارید، بعدا متن سخنرانی را برایتان ارسال می‌ کنم یا در اینترنت می‌ گذارم

خیلی متشکریم که فایل ارائه را برای استفاده دیگران در اینترنت یا شبکه های اجتماعی قرار می‌دهید، اما این وظیفه شما نیست که به دیگران بگویید چگونه با سخنرانی شما ارتباط برقرار کنند. شاید آنها می‌ خواهند فکری که در لحظه سخنرانی شما به ذهنشان رسیده را یادداشت کنند. به آنها اجازه دهید یادداشت کنند، عکس بگیرند یا حتی ذهنیات خود در آن لحظه را روی کاغذ بیاورند.

9- چون وقت تمام شده، خیلی سریع این ۱۲ اسلاید را نشان می‌دهم

نشان دادن سریع این اسلایدها ارزش آن را دارد یا فقط اتلاف وقت است؟ تمرین کردن برای زمان بندی درست و بهینه جلسه ارایه، در جلوگیری از این شرایط بیشترین تاثیر را دارد. فراموش نکنید باید روی پیام خود تمرکز کرده و مطمئن شوید که آن را به مخاطبان رسانده‌اید. اگر بتوانید پیغام خود را به مخاطبان برسانید، نشان دادن همه این اسلایدها ضروری نیست.

10- سوالی نیست؟

شما باید پایان سخنرانی را کنترل کنید، و این کار بهتر است یک دعوت آزادانه برای طرح سوال از جانب مخاطبان نباشد. معمولا مخاطبان سئوالی ندارند یا اگر هم دارند نکته‌ای نیست که بتوانید تاثیر ماندگار نهایی را بر آنها بگذارد. شما می‌ توانید در دیگر قسمت‌ های ارائه تان این سوال را بپرسید، اما جمله آخر را برای خودتان نگه داشته و سخنرانی را با مهمترین نکته پیام خود با قدرت تمام به پایان برسانید و مانند یک خلبان ماهر، فرودی دل چسب و ماندگار در فرودگاه ذهن و قلب مخاطب داشته باشید.

در مقاله ۱۰ جمله ای که نباید در سخنرانی هایتان بگویید سعی ردیم شما را با نبایدهای سخنرانی آشنا کنیم. راستی شما در ارائه ‌ها و سخنرانی های خود چه عادت‌ هایی دارید که به نظرتان ناکارآمد است و باید تغییر کند؟

امیدوارم دفعه بعدی که سخنرانی دارید با این ۱۰ راهکار با عادت‌ های ناکارآمد خودتان آگاهانه‌ تر مواجه شوید و در کنار همه اینها فن بیان خودتان را هم در صورت نیاز بهبود دهید تا ارائه های فوق العاده‌ ای داشته باشید.

نویسنده: حسین گایینی
منبع: وب سایت کیفکو