آموزش

آموزش به کودکان

آموزش-به-کودکان

آموزش به کودکان مقوله ای است که به زبان بسیار راحت می آید ولی در واقعیت آن گونه که باید، به آن پرداخته نشده است.

در ابتدا وقتی ما عبارت آموزش کودکان را می شنویم ممکن است دبستان و مهدکودک ها در ذهنمان تداعی شود ولی در این مقاله برای اولین بار در آکادمی مهارتی و کاربردی آریاداناک می خواهیم دید دیگری به آموزش کودکان داشته باشیم و آن را از جنبه دیگری بررسی کنیم.

همانطور که می‌دانید ما بیش از ۱۲ نوع هوش داریم که فقط نمونه‌ای از آنها IQ و EQ هستند. سخن معروفی است که می‌گوید اگر ماهی را از روی توانایی اش در «از درخت بالا رفتن» بررسی کنید تا آخر عمر باورش می شود که احمق است و طبق این سخن افرادی هستند که در یک یا چند نوع از انواع هوش نخبه هستند ولی همه توانایی ها را با هم ندارند.

به عنوان مثال انیشتین و مارادونا دو شخصیت اسطوره و بیان ماندنی قرن بیستم هستند ولی یکی در علوم نوین فیزیک و ریاضی به یاد ماندنی است و دیگری در ورزش و هیچکدام تکرار شدنی نیستند و از این دست موارد بسیارند!

مورد بحث ما استعدادیابی نیست ولی نمی‌توان از اهمیت این مسئله گذشت. اگر در سنین کودکی استعداد فرزندانمان را بررسی و شناسایی کنیم می توانیم مسیری برای آنها باز کنیم که با تمام فراز و نشیب ها به مقصد می رسد و سود و درآمد خوبی برای فرزانمان خواهد داشت.

به عنوان مثال بیشتر شما با پانسیون فوتبال آشنا هستید. افراد در سنین کم مانند ۱۲ سال را تحت شرایط خاص انتخاب می کنند و برای یک دوره حداقل ۱۰ ساله آماده زندگی حرفه‌ای در فوتبال می کنند و سرمایه‌گذاری وسیعی در یک سمت و سو روی آن ها انجام می دهند.

پس از پایان این دوره ی حداقل ۱۰ ساله، فرد می تواند درآمدهای متفاوتی داشته باشد ولی قطعاً از عموم مردم شرایط بهتری دارد زیرا دغدغه تصمیم‌گیری برای انتخاب آینده و آموزش های متعدد را ندارد و فقط مسیر خود را باید ادامه دهد تا به موفقیت برسد.

مثال هایی از این دست زیادند. فوتبال مثال کوچکی است. از این میان می‌توان به موسیقی، انواع ورزش، برنامه نویسی و کامپیوتر، زبان های خارجی و مطالبی مانند این ها اشاره کرد که کودکان و نوجوانان را در بستر آن ها رشد و پرورش داد.

و یا نمونه دیگری که با آن برخورد داشتم، چند سال پیش با دختر ۱۶ ساله ای آشنا شدم که کلاس های تخصصی زبان را به صورت فشرده می گذراند تا مدرک معتبر آکادمیک داشته باشد و بتواند تدریس کند. بسیار با اطلاعات و کوشا بود و به واسطه سن کم، پر از انرژی و تلاش و فکرهای جدید و بکر بود!

حال شما فرض کنید که این دختر ۱۶ ساله برای آینده خود چه چشم‌اندازی دارد و چه آینده‌ای برای خود ترسیم کرده !!

آموزش به کودکان چندین جنبه مختلف دارد ولی ما می خواهیم چیزی را بررسی کنیم که از عمده تفاوت های آموزش به کودکان در مدارس اروپایی و مدارس ایران است.

در بیشتر مدارس اروپایی پایه آموزشی کودکان و نوجوانان به این شکل ساخته می شود. در عین حال که ریاضی و فیزیک اهمیت خود را دارند علوم انسانی و ورزش را نیز سرلوحه خود می کنند و در برنامه آموزشی می گنجانند تا بتواند زمینه رشد فرزندان در همه جهات را به طور یکسان ایجاد کنند. می توان برای مثال قهرمان شنای بریتانیا، تام دالی، در المپیک ۲۰۲۰ ژاپن را نام برد که در عین حال که مدال طلای المپیک را در رشته شیرجه کسب کرد از سرگرمی خود در هنر بافتنی هم رونمایی کرد.

نویسنده این مقاله مدرسه ای را ارجح بر مدارس دیگر نمیداند ولی امیدوار است که والدین عزیزمان در کنار مسئله آموزش، در پرورش استعدادها و مهارت های فرزندانمان هم کوشا باشند. به امید اینکه که بتوانیم برای همه فرزندان ایران شرایط آموزشی یکسان فراهم کنیم و بتوانیم نبوغ و استعداد ذاتی فرزندان ایران زمین را در زمینه ای که مستعد آن هستند شکوفا کنیم.

از اهمیت نقش آموزش و پرورش غافل نشوید!