کارآفرینی

دلایل اهمیت کار تیمی

دلایل اهمیت کار تیمی

اگر نتوانید به‌عنوان بخشی از یک تیم کار کنید، یک استاد کسب و کار بودن در دنیای امروز موفقیتی کسب نخواهد کرد. هرچه از اهمیت کارتیمی بگوییم باز هم کم است! مشاوران ما در این مقاله میخواهند به دلایل اهمیت کار تیمی بپردازند.

با این‌حال، جمع کردن گروهی از افراد که بتوانند به شکلی کاملاً روان با یکدیگر کار کنند، کارسختی است. موافق نیستی؟

نگاه کن:

راهبری که نتواند با یک تیم کار کند، با شکست مواجه می‌شود.

راهبرانی که تیم‌های خوبی را در اطراف خود ایجاد می‌کنند، در دو کار خیلی خوب هستند:

آنها هوش هیجانی بالایی دارند و قادر هستند چشم‌انداز روشنی برای تیم فراهم کنند. خوب، شما احتمالاً فکر می‌کنید که اعضای یک تیم نیاز است چه‌چیزی را داشته باشند:

اعضای یک تیم خود نیز باید از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند با کمترین میزان اصطکاک با یکدیگر تعامل داشته باشند.

اهمیت کارتیمی در دنیای چند زمینه‌ای امروزه ضروری است. در گذشته، در دوره صنعتی زمانی‌که بیشتر مشاغل توسط افرادی‌که در خط تولید کار می‌کردند اداره می‌شد – افرادی‌که تمام روز مشغول انجام یک کار ثابت بودند – کارتیمی به‌ اندازه امروز حائز اهمیت نبود.

در اقتصاد دانشی امروز، بسیاری از مشاغل ما شامل تعامل با دیگران می‌شوند که حتی در همان حرفه نیز نیستند. این موضوع خود نیاز به کار تیمی مؤثر را دوچندان می‌کند.

توانایی عملکرد هم‌زمان به‌عنوان یک فرد و همچنین در کنار سایر همکاران یا کارمندان خود در کارتیمی مؤثر، فاکتوری بسیار مهمی در رشد و دست‌یابی به موفقیت می‌باشد.

در هر زمینه‌ای از کسب و کار، مهارت‌های متنوعی در تیم‌ها برای رسیدن به موفقیت مورد نیاز است. از هر فرصتی برای شرکت در کار تیمی استفاده کنید تا بتوانید مهارت‌های ارتباطی مؤثرتری ایجاد کنید.

استیوجابز توانست تمام الگوی زندگی در دنیا را با ذهنی خلاق و نوآورانه تغییر دهد. با این‌حال، بدون تلاش و سخت‌کوشی حرفه‌ای و توانایی‌های تیم او، نوآوری‌های او قابلیت خلق شدن پیدا نمی‌کردند و به دست بسیاری از مردم در سراسر جهان نمی‌رسید.

درواقع، کار تیمی برای دستیابی به اهداف کلی سازمان مهم و ضروری است.

هنوز از اهمیت کار تیمی اطمینان ندارید، یا باید در مورد مزایای کار تیمی اطلاعات بیشتری کسب کنید؟

در ادامه دلایل اهمیت کار تیمی را به‌طور خلاصه بیان می‌کنیم:

کار تیمی باعث ایجاد وحدت در محیط کار می‌شود.

یک محیط کار تیمی، فضایی را فراهم می‌کند که موجب دوستی و وفاداری می‌شود. این روابط تنگاتنگ کارمندان را ترغیب می‌کند تا همسو با یکدیگر، بیشتر تلاش کنند، با همکاری بیشتر کار کنند و حامی یکدیگر باشند.

افراد دارای استعدادها، ضعف‌ها، مهارت‌های ارتباطی، نقاط قوت و عادت‌های متنوعی هستند. بنابراین، در یک محیط کاری، اگر افراد به انجام کار تیمی تشویق نشوند، این موضوع می‌تواند چالش‌های بسیاری را برای رسیدن به اهداف و رسالت کلی ایجاد کند. این شرایط در محیط‌های کاری که تمرکز افراد در جهت ترفیع گرفتن خود براساس دستاوردهای شخصی خود و رقابت با دیگر همکاران‌شان می‌باشد، شکل می‌گیرد و درنهایت این موضوع می‌تواند، منجر به ایجاد یک محیط کاری ناسالم و ناکارآمد گردد.

هنگامی که افراد درغالب یک تیم کار می‌کنند، تمام آنها با انگیزه بالا و در راستای یک هدف مشترک و با هماهنگی کامل، به انجام وظیفه خود مشغول خواهند بود.

کار تیمی دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی را ارائه می‌دهد.

ساختارهای کار خوب تیمی تنوع فکری، خلاقیت، چشم‌اندازها، فرصت‌ها و رویکردهای متفاوت حل مسئله را به سازمان شما ارائه می‌دهد. یک فضای تیمی شایسته و مناسب به افراد این امکان را می‌دهد که به‌صورت جمعی طوفان فکری داشته باشند، که به نوبه خود موفقیت در حل مسئله را افزایش داده و منجر به خلق راه‌حل‌های کارآمدتر و مؤثرتری می‌گردد.

تیم‌های مؤثر همچنین ابتکار عمل در نوآوری دارند که این به نوبه خود یک مزیت رقابتی برای تحقق اهداف و چشم‌انداز فراهم می‌کند. به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات متفاوت، پاسخگویی را تقویت می‌کند و می‌تواند به تصمیم‌گیری مؤثرتر و سریع‌تری نسبت به زمانی که کار توسط یک شخص صورت می‌گیرد، منجر شود.

تلاش تیم با دریافت بازخورد سریع و کسب مجموعه‌ای از مهارت‌ها که درجهت حمایت از کار شما خواهد بود، موجب افزایش بازدهی می‌گردد. هنگامی که یک تیم به‌خوبی کار می‌کند، شما می‌توانید مراحل طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا را بسیار کارآمدتر انجام دهید.

کار تیمی موجب افزایش کارآیی و بهره‌وری می‌شود.

هنگامی‌که استراتژی‌های کار تیمی را ترکیب می‌کنید در نتیجه شما می‌توانید کارآمدتر و مؤثرتر عمل کنید. این امر به این دلیل صورت می‌گیرد که علاوه بر اینکه حجم کار به اشتراک گذاشته می‌شود، فشارهای وارده بر افراد نیز کاهش پیدا می‌کند و شما می‌توانید، اطمینان حاصل کنید که وظایف در یک بازه زمانی مشخص انجام خواهد شد. همچنین این شرایط امکانِ دستیابی به اهداف را فراهم می‌کند، بهینه‌سازی عملکرد را ارتقا می‌بخشد، رضایت شغلی را بهبود می‌بخشد و سرعت کار را افزایش می‌دهد.

در نهایت، هنگامی که گروهی از افراد با یکدیگر کار می‌کنند، در مقایسه با زمانی‌که تنها یک نفر به تنهایی کار می‌کند، کارآیی کارآمدتری را تجربه می‌کنند و به دلیل افکار متفاوت و متنوعی که موجود است، اهداف کلی در هم تنیده را باز کرده و موجب می‌شود که کارها سریع‌تر انجام پذیرند.

کار تیمی فرصت‌های ارزشمندی برای یادگیری فراهم می‌کند.

کار کردن در یک تیم این امکان را ایجاد می‌کند تا بتوانیم از اشتباهات یکدیگر بیاموزیم. شما می‌توانید، از خطاهایی که ممکن است در آینده روی دهند دوری کنید، از دیدگاه‌ها و بینش‌های مختلف یک موضوع را بررسی نمایید و مفاهیم متنوع و جدیدی را از همکارانِ با تجربه‌تر خود فراگیرید.

علاوه بر این، افراد می‌توانند دامنۀ مهارت‌های خود را گسترش دهند، ایده‌های جدیدی را به کمک همکاران جدیدتر کشف کنند و در نهایت با رویکردها و راه‌حل‌های جدید و گوناگونی روبه رو شده و در وظایف خود راه‌حل‌های مؤثرتری را پیدا کنند. این مشارکت فعال باعث ایجاد بیان، تشویق و ظرفیت نوآورانه در آینده برای حل مسئله و ایجاد ایده‌ها به صورت کارآمدتر و مؤثرتر می‌شود.

کار تیمی سببِ هم‌افزایی در محل کار می‌شود.

حمایت مشترک، اهداف مشترک، همکاری و تشویق، هم‌افزایی را در محل‌ِکار فراهم می‌کند. با این کار، اعضای تیم احساس بهتری برای دست‌یابی به اهداف خواهند داشت. در مجموع می‌توان گفت افراد در تیم نتایج حاصل از دستیابی را بر عهده می‌گیرند که خود این موضوع موجب می‌شود افراد با انگیزه و علاقه بیشتری برای انجام فعالیت در سطوح بالاتر خود کار کنند.

هنگامی که اعضای تیم از مسئولیت‌ها و نقش‌های خاصِ خود و همچنین اهمیت میزان اعتماد و اطمینان خود به سایر اعضای تیم آگاه باشند، می‌توانند به راحتی دیدگاه، ارزش‌ها و اهداف خود را به اشتراک بگذارند. درنتیجه می‌توانند محیط کارِ خود را مبتنی بر یاری، اعتماد، پشتیبانی، احترام و همکاری پایه‌ریزی کنند.

بدون توانایی کارآمد در یک محیط تیمی، شما می‌توانید تأخیر در توسعه و تدوین و دست‌یابی به موفقیت را شاهد باشید. تدوین و اجرای ایده‌های جدید و نوآورانه به عقب رانده می‌شوند. توانایی حل مسئله و همچنین دست‌یابی به اهداف و تحقق رؤیاها و آرزوها کاهش پیدا می‌کند. در یک چرخه، محدودیت در کارآیی و اثربخشی در رشد یک شرکت موفق اثر قابل توجهی برجای خواهد نهاد و آن را به تعویق خواهد انداخت.

هم‌افزایی افراد ابزاری قدرتمند و قوی است؛ از این ایده که کار کردن به تنهایی، موجب شکوهمندی و شهرت خواهد شد، فریب نخورید. تنها کار کردن ممکن است بعضی اوقات کمک کند تا شما اعتماد‌ به ‌نفس بیشتری داشته باشید، اما لزوماً شما را به یک برنده همیشگی تبدیل نخواهد کرد!

ترجمه:ناهید بوداغی
منبع مقاله