کارآفرینی

زمان لومباردی چیست؟

زمان-لمباردی-چیست؟

زمان لومباردی چیست؟

لومباردی، یکی از مربیان معروف فوتبال آمریکایی بود که نه به خاطر مربی‌گری‌اش، بلکه به خاطر فلسفه‌ کاری‌اش که به آن «زمان لومباردی» می‌گویند، مشهور شده است.

وی در دوران مربی‌گری‌اش بازیکنان را مجبور می‌کرد پانزده دقيقه زودتر از موعد هر کاری، خودشان را آماده آن کار کنند. مثلا اگر قرار بود ساعت 9 صبح سوار اتوبوس بشوند و به محل تمرین بروند، همه بازیکنان موظف بودند ساعت 8:45 دقیقه در محل قرار حاضر باشند.

زمان لومباردی کم کم معروف و وارد حوزه‌های مختلف از جمله کسب و کار و فروش شد، به گونه‌ای که امروزه شرکت‌ها به فروشندگان‌شان تاکید می‌کنند که حتما برای قرارها و جلسات مهم‌شان، زمان لومباردی را رعایت کنند. اما چرا رعایت زمان لومباردی این قدر مهم شده است؟ کافی است نگاهی به این دلایل بیاندازیم:

طبق برآورد انجمن مدیریت منابع انسانی آمریکا، شرکت‌های آمریکایی سالانه بیش از 3 میلیارد دلار بابت تاخیر فروشندگان خود در جلسات و ملاقات‌های فروش، متضرر می‌شوند، چون خیلی از مشتریان حرفه‌ای به شدت به وقت‌شناسی فروشنده اهمیت می‌دهند و شاید حتی 1 دقیقه تاخیر را هم تحمل نکنند و در صورت تاخیر فروشنده، جلسه را کنسل کنند

با حضور سر وقت در قرارها و ملاقات‌های فروش، هم حرفه‌ای بودن‌مان و هم احترام به مشتری را نشان می‌دهیم.

تحقیقات مختلف نشان می‌دهد رعایت زمان لومباردی، نظم و انضباط کارمندان را بیشتر و آنها را مجبور می‌کند زمان کاری‌شان را بهتر مدیریت کنند.

وقتی در هر قرار کاری بر اساس زمان لومباردی حاضر می‌شویم، فرصتی داریم تا خودمان را کمی بیشتر آماده کنیم و استرس‌مان را کاهش بدهیم. برای مثال، تمام جلسات کاری در شرکت آمازون بر اساس زمان لمباردی تشکیل می‌شوند و در نتیجه، وقتی همه اعضای جلسه 15 دقیقه زودتر در جلسه حاضر می‌شوند، فرصت می‌کنند دستور جلسه یا صورتجلسه جلسات قبلی را مرور و خودشان را برای جلسه آماده‌تر کنند.

فرض کنیم هر کارمندی از جمله فروشندگان شرکت، روزانه فقط 10 دقیقه دیرتر سرکارشان حاضر شوند. در این صورت، در پایان سال، انگار یک هفته سرکار نیامده‌اند ولی حقوق‌شان را دریافت کرده‌اند.

تهیه و تنظیم: سعید کریمی، مشاور تحول سازمانی، استراتژی و بازاریابی