کارآفرینی

نحوه حمایت دولت از کارآفرینان پیشرو

تشویق-و-حمایت-از-کارآفرینان-پیشرو

به گزارش گروه اقتصادی مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی آریاداناک، سیاست‌های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در نشست هیأت وزیران تصویب شد.

برجسته‌ترین شاخصه این مصوبه توجه به شخص کارآفرین است. در پی تصویب این سیاست از کارآفرینان پیشرو و نوآور در زمینه ارتباط با کارآفرینان کشورهای دیگر، اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی و حمایت‌های گمرکی، تبصره ۱۸ بودجه، ضمانتنامه بین‌المللی، تکریم به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های کشور و… حمایت می‌شود.

در این راستا عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تشریح این مصوبه پرداخت و گفت: تاکنون هر حمایتی که در حوزه کارآفرینی صورت می‌گرفت ذیل بنگاه‌های کسب و کار بوده و مؤسسات و شرکت‌ها با شخصیت حقوقی حمایت می‌شدند و مشوق‌های صادراتی و غیره به بنگاه‌ها اختصاص می‌یافت در حالی که در این مصوبه وقتی درباره کارآفرینی صحبت می‌شود، منظور شخص حقیقی است که ایده را توسعه می‌دهد و ریسک را می‌پذیرد. وی افزود: بنگاه‌هایی که توسط شخص کارآفرین ایجاد می‌شوند، مشمول حمایت‌های این مصوبه هستند.

اعطای کارت شناسایی معتبر

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: جشنواره انتخاب کارآفرینان برتر سنت خوبی است که دارای ساز و کارهای علمی و فنی در سطح استانی و ملی است، در این جشنواره سالانه ۱۰ نفر در سطح استانی و از بین آنها ۱۰ نفر در سطح ملی برگزیده می‌شوند، اما بعد از جشنواره اتفاق خاصی صورت نمی‌گیرد. حتی پوشش خبری لازم هم در زمینه الگوسازی آنان داده نمی‌شد و هیچ مزیت ویژه‌ای برای کارآفرینان برتر در نظر گرفته نمی‌شد، ضمن اینکه این الگو توسط دستگاه‌های دیگر و بخش خصوصی نیز تکرار می‌شد بنابراین به دنبال مرجعیتی برای انتخاب کارآفرینان پیشرو بودیم که با این مصوبه، عملاً مرجعیت این کار با مشارکت دستگاه‌هایی که قید شده با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.

منصوری افزود: بر اساس این مصوبه و ابزارهایی که صراحتاً در آن قید شده از کارآفرینان پیشرو حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد. وی به یکی از مؤلفه‌هایی که در این مصوبه تأکید شده نیز اشاره کرد و گفت: وقتی فرد کارآفرین پیشرو بخواهد به خارج از کشور برود می‌تواند با کارت شناسایی صادره براحتی ویزای خود را دریافت کند. به عبارت دیگر قطعاً با صدور کارت شناسایی برای کارآفرینان پیشرو به دلیل اعتباری که این کارت خواهد داشت در خارج از کشور نیز می‌توانند فعالیت‌های خود را توسعه دهند.

وی به دیگر ویژگی‌های سیاست‌های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو اشاره کرد و گفت: این مصوبه همچنین دو حوزه اصلی منزلت و حمایت‌های مالی و حقوقی کارآفرینان برتر را شامل می‌شود. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال افزود: حوزه منزلت کارآفرینان برتر که تحت عنوان سیاست‌های مرتبط با ارتقای منزلت کارآفرینان برتر شناخته می‌شود شامل صدور کارت شناسایی مشخص برای کارآفرینان پیشرو است که دارای کد مشخص و سازوکار رهیابی مشخص است.

راه‌اندازی سامانه کارآفرینان پیشرو

وی تأکید کرد: برای همین منظور نیز سامانه‌ای راه‌اندازی کرده‌ایم که بزودی رونمایی خواهد شد و در این سامانه کارآفرینان پیشرو معرفی خواهند شد.

منصوری گفت: کارآفرینان پیشرو با این کارت شناسایی در هر کجای دنیا که باشند با وارد کردن کد QR قابل شناسایی هستند. همچنین بر اساس این مصوبه دانشگاه‌ها اجازه خواهند داشت به کارآفرینان پیشرو مدرک افتخاری بدهند و وزارت علوم نیز موظف است چارچوب‌های لازم را برای همکاری و حضور کارآفرینان پیشرو در دانشگاه‌ها، بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی آنان، به عنوان مدرس یا استاد مدعو در حوزه‌های مرتبط با فعالیت کاری یا حوزه‌های کارآفرینی فراهم کند.

به گفته منصوری، دستگاه‌های ذیربط در این زمینه همراه و هماهنگ هستند. به عنوان مثال معاونت علمی و فناوری موظف است با هدف رفع نیازهای فناورانه کارآفرینان پیشرو، مشوق‌های لازم را برای ارتقای همکاری آنها با شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، طراحی و اجرا کند.

معاون اشتغال تأکید کرد: با توجه به اینکه تبصره ۱۸ بودجه سالانه به حمایت از کارآفرینان معطوف است با مصوبه سیاست‌های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو سازمان برنامه و بودجه موظف است بودجه مربوط به حمایت از کارآفرینان را که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد می‌کند در بودجه لحاظ کنند. علاوه بر این کارآفرینان پیشرو دارای کارت شناسایی صادره تا یک رقمی که سالانه تعیین می‌شود می‌توانند بدون ارائه وثیقه سریعاً وام و تسهیلات دریافت نمایند.

در باب مسئولیت اجتماعی

به گزارش مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی آریاداناک منصوری افزود: طبیعتاً سازوکارهای لازم با اعتبارسنجی را از طریق صندوق‌های ضمانت انجام خواهیم داد، در همین رابطه نیز ضمانت‌نامه تا سقف۵۰ میلیارد تومان را تأیید و تعیین کرده‌ایم که قابل پذیرش باشد. همچنین مشوق‌های بیمه‌ای و یارانه دستمزد نیز در مورد کارآفرینان پیشرو اجرا خواهد شد؛ علاوه بر این، بانک مرکزی در مورد قوانین تأمین مالی نیز به کمک آنان خواهد آمد. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال به دیگر مشوق‌های مصوبه پرداخت و گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز موظف است که امکان استفاده از خط سبز گمرک را پس از احراز هویت و اعلام اسامی کارآفرینان پیشرو در اختیار آنان قرار دهد.

وی افزود: بر این اساس گمرک جمهوری اسلامی ایران ورود مواد اولیه و تجهیزات فناورانه مرتبط با فعالیت‌های اصلی کارآفرینان پیشرو را با تأیید دستگاه تخصصی مربوطه و احراز شرایط مربوطه، مشمول تسهیل تشریفات گمرکی قرار می‌دهد. منصوری تأکید کرد: کارآفرینان پیشرو بعد از احراز شرایط، جزو فعالان اقتصادی مجاز گمرک شناخته می‌شوند و در حوزه مالیات‌ها هم این افراد اگر بتوانند اشتغال در واحدهای زیرمجموعه خود را به میزان ۵۰ درصد افزایش دهند مشمول مالیات صفر خواهند بود. همچنین تسهیل تحقیق و توسعه در مجموعه‌ها از سوی کارآفرینان پیشرو نیز از دیگر مواد این مصوبه هیأت وزیران است.

منصوری افزود: یک سری مسئولیت‌ها نیز برای خود کارآفرینان در نظر گرفته شده است که کارآفرینان پیشرو می‌توانند به عنوان مسئولیت اجتماعی متقبل شوند. به طور مثال راه‌اندازی مرکز نوآوری، باشگاه کارآفرینان نوجوان، مراکز رشد کارآفرینی یا باشگاه صادرات در منطقه خود، تأسیس شتاب دهنده و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی در حوزه تخصصی خود، جهت شتاب‌دهی، پرورش و رشد تیم‌های جوان دارای ظرفیت‌های بالا و نیز راه‌اندازی کافه کارآفرینی در اکوسیستم پیرامونی خود با هدف اتصال اکوسیستم منطقه به دانش خارجی از جمله این موارد است.