کارآفرینی

چگونه می توانیم به کارآفرینی موفق تبدیل شویم؟

چگونه-می-توانیم-به-کارآفرینی-موفق-تبدیل-شویم؟

افرادی که به دنبال کارآفرینی و ایده های جدید در کسب و کار هستند، انتخاب کرده اند که به جای کار برای دیگران حتی با وجود مزایا، برای ایده خودشان تلاش کنند و کسب و کار خود را رشد دهند. البته کارمند بودن و یا داشتن کسب و کار مستقل خود به روحیه و شخصیت افراد نیز وابسته است.

اولین و شاید مهم ترین نکته در ابتدای مسیر کارآفرینی، انجام تحقیقات و فراهم کردن نیازمندی های لازم آن است. هیچگاه بدون آمادگی کافی وارد کاری نباید شد، اینکه به زمینه ای علاقه مند هستیم برای شروع خوب است اما کافی نیست. هر مسیری هزینه های خود را دارد. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که توجه یک کارآفرین موفق به آن ها ضروری است.

1. لزومی ندارد در ابتدا کار بزرگی انجام دهید.

ابتدا باید به دنبال ایده مناسب باشید. با وجود اینکه یک ایده خوب می تواند جرقه ای برای شروع یک کارآفرینی باشد، اما بدون در نظر داشتن قدم¬های بعد، نمی توان کارآفرینی کرد. انتخاب ایده مناسب، نیازمند تحقیق و مطالعه واقع بینانه است. توجه داشته باشید که ایده شما باید قابل اجرا و در دسترس باشد و نه الزاما منحصربه فرد. همچنین توانایی و امکانات شما به عنوان کارآفرین، باید با ایده ای که انتخاب می کنید متناسب باشد.

در رابطه با مطالعه و تحقیق این نکته را در نظر داشته باشید که پیش از شروع کار، باید همه جوانب را سنجیده باشید. بنابراین بهتر است ضمن مراقبت از ایده خود، با افراد مجرب نیز مشورت نمایید. شناخت بازار عامل مهمی در رشد یک کارآفرینی محسوب می شود. شناخت یا تحقیقات بازار شاخه ای از علم بازاریابی است که عدم توجه به آن، می تواند خسارت سنگینی به کسب و کارتان وارد کند. به کمک این علم می توان نیاز مشتریان را سنجید و مطابق با آن برنامه ریزی کرد. یک کارآفرین موفق حتما از متخصصین در حوزه بازاریابی بهره می گیرد.

در نظر داشته باشید که برای موفقیت و رشد کارآفرینی گاهی صرف زمان و انرژی زیادی لازم است. بنابراین نباید ناامید شوید. به خاطر داشته باشید حتی زمانی که همه چیز ایده آل بوده و در مسیر درستی پیش می رود، ممکن است اتفاقی غیرمنتظره تمام پیش بینی های شما را به عنوان کارآفرین تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین بخشی از بودجه خود را برای روز مبادا در نظر بگیرید و تمام سرمایه اولیه را وارد کار نکنید.

پس از اطمینان از ایده انتخابی، و نیز کسب اطلاعات لازم، زمان را از دست ندهید و شروع کنید. ممکن است شرایط و امکانات ایده آل هرگز در دسترس¬تان قرار نگیرند. لزومی ندارد حتما دفتر بزرگی داشته باشید یا از ابتدا کارمندان زیادی استخدام کنید. باید شروع کنید تا مسیر پیشرفت و رشد کارآفرینی تان آغاز شود.

2. وام با بهره سنگین ممنوع

ممکن است برای تامین سرمایه مدنظر در ابتدا به سراغ وام های با بهره بالا بروید. اما در نظر داشته باشید این ریسک بزرگی است و در ابتدا به چنین پولی نیازی ندارید. می توانید وام های با بهره معقول و مبالغ کمتر بگیرید و همواره گام هایی سنجیده بردارید.

3. آنچه علاقه دارید دنبال کنید

به دنبال شغلی نباشید که سود زیادی ممکن است نصیب تان کند در صورتی که علاقه ای به آن حوزه ندارید. اگرچه سود حاصل از چنین شغلی رضایت شما را در پی خواهد داشت، اما در بلندمدت خسته خواهید شد. انگیزه و علاقه مسیر رشد کارآفرینی را هموار می کنند. بدون انگیزه مطالعه ای نیز صورت نمی گیرد بنابراین مشکلات سخت تر حل می شوند.

4. شفافیت و صداقت کارآفرین

ارتباط موثر از ویژگی های یک کارآفرین ماهر است. برای ایجاد یک کارآفرینی موفق، همواره باید منافع دو طرف معامله را در نظر بگیرید. صداقت عامل مهمی است که کارفرما را در نظر کارمندان، محترم و امین بدارد. علاوه بر این جذب مشتریان و طرف قراردهای جدید، و مهم تر از آن حفظ مشتریان فعلی نیازمند صداقت و شفافیت در امور کاری است. همواره برای کارمندان خود انگیزه ای ایجاد کنید تا کار خود را با علاقه انجام دهند. چرا که آنها بخشی از سرمایه کارفرما هستند.

جمع بندی

آنچه گفته شد، بخشی از نیازمندی ها برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق می باشد. در نظر داشته باشید که راه یگانه ای برای موفق شدن در زمینه کارآفرینی وجود ندارد. مسیر هر گونه کارآفرینی موفق ممکن است با تجربه های جدید و حتی شکست همراه باشد. اما هرچه مطالعه و تحقیق پیش از شروع کار و در ادامه آن، بیشتر باشد انعطاف و آمادگی کارآفرین برای رویارویی با شرایط مختلف نیز بیشتر خواهد بود.