مشاوره

تفاوت کوچینگ و مشاوره چیست؟

تفاوت کوچینگ و شماوره چیست؟

همه ما احتیاج داریم تا در زمان های مختلف مسائل و مشکلات شغلی یا فردی خود را با فردی متخصص و مناسب در میان گذاشته و با او گفت و گو و مشورت کنیم.
شاید در دید عوام مردم تقاوت فاحشی بین مشاره و کوچ وجود نداشته باشد. اما تفاوت قابل توجهی بین این حوزه ها وجود دارد. بنابراین ابتدا بهتر است تفاوت بین مشاوره و کوچ را بدانیم تا بتوانیم فرد مورد نظر و مناسب را برای حل مشکلات خود پیدا کنیم. پس با تفاوت کوچینگ و مشاوره با آریاداناک همراه باشید.

کوچینگ چیست؟ مشاوره چیست؟

گرچه کوچینگ و مشاوره هر دو به افراد برای رشد و ارتقا بیشتر کمک می کنند اما این دو حوزه تفاوت فاحشی با بکدیگر داشته و هر کدام برای حل دسته ای از مشکلات و مسائل تنظیم شده اند.
کوچینگ: کوچینگ یک ابزار خودسازی است که در آن یک کوچ یا متخصص به افراد کمک می‌کند تا به درستی اهداف، چالش‌ها و مشکلات خود را بشناسند، از محیط و شرایط خود آگاه شوند و بهترین راهکار را برای بهبود شرایط و توسعه فردی پیدا کنند.

مهم ترین هدف کوچینگ، بهبود مهارت مدیریت زمان، توانایی های رهبری، افزایش اعتماد به نفس، سخنرانی در جمع که توسط متخصصان کوچینگ به افراد آموزش داده می شود.
مشاوره
مشاورین به‌جای اینکه به شخص کمک کنند که راهکار مناسب پیدا کند، خودشان راهکار مناسب را به فرد پیشنهاد می‌دهند در واقع یک مشاور خود راه حل مناسب و عملی برای رفع مشکلات به فرد پیشنهاد می دهد در حالی که در کوچینگ فرد خود راهکار مناسب خود را پیدا می کند.

با ذکر این توضیحات اولیه، در ادامه به بررسی جزئیات دقیق‌تری از تفاوت کوچینگ و مشاوره خواهیم پرداخت.

۱. تفاوت از نظر جلسات عمومی یا خصوصی

تعداد افرادی که با هم در ارتباط هستند، اولین تفاوت کوچینگ و مشاوره است. اگرچه ممکن است جلسات کوچینگ برای همه افراد یک سازمان، شرکت یا اداره برگزار شود، اما وظیفه مربی کوچینگ این است که با یکی از اعضاء سازمان، یکی از کارمندان یا یکی از مدیران صحبت کند و روندی را پیش بگیرد که باعث توسعه فردی راه‌جو شود. بنابراین این جلسات گروهی و چند نفره نیست و به صورت تک تک برگزار می‌شود.

این در صورتی است که جلسات مشاوره معمولا گروهی تشکیل می‌شود و یک مشاور مواردی را در هر جلسه بازگو می‌کند که برای تصمیمات و کارهای گروهی و جمعی و پیشبرد سازمان مفید به نظر برسد.

۲. تفاوت کوچینگ و مشاوره از نظر نوع عملکرد

یک مشاور به صورت مستقیم به ارائه راه حل پرداخته و برای بالا بردن توانایی های فردی کاری انجام نمی دهد. در حالی که یک مربی یا کوچ سعی می کند توانایی فرد را از طریق تعیین هدف یا مسئولیت پذیری برای حل مشکلات مختلف و تصمیم گیری درست در برخورد با مسائل مختلف را بالا ببرد.

۳. تفاوت از نظر تمرکز هر کدام از حوزه‌ها

مشاوره معمولا روی یک حوزه خاص تمرکز کرده د رحالی که هدف کوچینگ توسعه فردی است. بدین معنا که همه راهکارها را به کار می برد تا فرد بهترین تصمیم زندگی اش را بگیرد و میزان رضایت او از زندگی فردی و شغلی اش بالا ببرد.

۴. تفاوت کوچینگ و مشاوره از نظر تخصص

یک مشاور باید تخصص مشخصی در حوزه های مختلف مانند حسابداری، برنامه ریزی یا مدیریت داشته باشد تا بتواند زمانی ک فرد به مشورت نیاز دارد به او راهکار دهد. تخصص یک مربی یا کوچ، توسعه مهارت های فردی مانند بهبود مهارت های تصمیم گیری و افزایش ارتباطات و سازماندهی کارهاست.

۵. فرق بین کوچینگ و مشاوره از نظر نوع تغییر

نکته بعدی در مورد تفاوت کوچینگ و مشاوره تغییرات و تحولاتی است که هر کدام از آن‌ها در فرد ایجاد می‌کنند. زمانی که بخواهیم تغییراتی را در رفتار، نحوه تصمیم گیری، مدیریت زمان و ارتباطات فرد ایجاد کنیم نیاز به یک مربی در حوزه کوچینگ داریم. اما اگر بخواهیم آموزش‌ها و مشاوره‌ های به خصوصی را در یک سازمان و در حوزه‌های مشخص به فرد یا افراد بدهیم باید از یک مشاور کمک بگیریم.

۶. تفاوت مشاوره و کوچینگ از نظر مدت زمان

جلسات مشاوره زمانی تمام می شود که آموزش ها در حوزه ای خاص تکمیل شود و زمان و تعداد جلسات بر اساس نظر مشاور تعیین می شود اما دوره کوچینگ تا زمانی ادامه می یابد که مشکل فرد در زمینه خاص به طور کامل برطرف شود.

۷. فرق کوچینگ و مشاوره از نظر تعهد

تفاوت کوچینگ و مشاوره در نوع تعهد نیز به چشم می‌خورد. میزان پیشرفت و موفقیت در جلسات کوچینگ بیشتر مربوط به تعهد مراجع یا راه‌جو است؛ چراکه تنها زمانی بهبودی، توسعه و تغییرات فردی در شخص ایجاد می‌شود که خود او بخواهد. در این میان یک کوچ تنها می‌تواند ذهن فرد را برای ایجاد این تغییرات و توسعه فردی باز کند.

اما در جلسات مشاوره تعهد یادگیری و بهبودی در یک حوزه خاص بر دوش مشاور است؛ در واقع مشاور، فرد اجرا کننده است و باید نکات مهم در زمینه‌ای خاص را به مراجع گوشزد کند. در این میان نقش مراجع حمایت از مشاور و رعایت نکاتی است که او بیان می‌کند.