آموزش

ده مهارت نرم مهم برای توسعه مسیر شغلی در سال جدید

ده-مهارت-نرم-مهم-برای-توسعه-مسیر-شغلی-در-سال-جدید

ده مهارت نرم مهم برای توسعه مسیر شغلی در سال جدید مقاله ای است که آکادمی مهارتی و کاربردی آریاداناک امسال روی آن مانور رفته و تلاش میکند تا این آموزشها را در برنامه آموزشی خود قرار دهد.

اگر می‌خواهید در سال‌ جدید در مسیر شغلی‌ خود پیشرفت داشته باشید، در شغل فعلی‌‌ تان ارتقاء یافته یا شغل جدیدی پیدا کنید لازم است یک طرز فکر رو به‌ رشد را در صدر فهرست اولویت‌ هایتان داشته باشید.

بنابه گزارش آکادمی یادگیری اودِمی ۲۰۲۰، برخورداری از یک طرزفکر رو به رشد– یا توانایی یادگیری مستمر برای تطبیق با تغییر – در صدر مهمترین مهارت‌ های نرم برای موفقیت شغلی قرار می‌ گیرد.

این پلتفرم یادگیری آنلاین داده‌ های کاربران خود در برنامه اودِمی برای خدمات کسب و کار را تحلیل کرده است، که شامل چندین پکیج آموزشی بوده و بیش از ۴۰۰۰ شرکت از آن به‌ عنوان یک منبع برای آموزش کارمندان استفاده کرده‌ اند.

چرا طرز فکر رو به‌ رشد مهم است؟

در یکی از گزارشات مکِنزی آمده است که تا سال ۲۰۳۰، ۸۰۰ میلیون کارمند در سطح جهان مشاغل خود را به دلیل وجود روبات‌ ها از دست خواهند داد. از آنجا که تکنولوژی تهدیدی برای حذف مشاغلی است که می‌ توانند به شکل اتوماتیک درآیند و ماشین آلات به سادگی از عهده انجام آن کارها برمی‌ آیند، کارمندان و یا جویندگان مشاغل لازم است بیش از پیش بر توسعه طرزفکر روبه‌رشدخود متمرکز شوند.

در اینجاست که اهمیت برخورداری از یک طرزفکر روبه‌رشد روشن می شود، افرادی‌ که برای رسیدن به سطوح بالاتر موفقیت انگیزه دارند (به جای آنکه صرفاً به یک مجموعه ثابت از مهارت‌ ها بچسبند.) در جستجوی یادگیری مهارت‌ های تازه‌ ای خواهند بود که تکنولوژی آینده نمی‌ تواند جایگزینی برای آن‌ ها باشد و به این ترتیب در مواجهه با شرایط دشوار امکان موفقیت آنها بیشتر خواهد شد.

مؤلفه انسانی

شلی آزبورن، مدیر یادگیری در اودِمی، اعلام می‌ دارد در میان کاربران متوجه افزایش علاقه آنها به یادگیری و استفاده از مهارت‌ هایی است که نیازمند یک مؤلفه انسانی می‌ باشند، مانند تفکر نقادانه و هوش هیجانی. به گفته او اینگونه مهارت‌ ها هستند که «ماهیت انسانی» ما را تقویت می‌ کنند.

آزبورن اضافه کرده: «مردم در مورد ضرورت یادگیری و استفاده از مهارت‌ های نرم بسیار آگاه شده‌ اند، مهارت‌ هایی که تکنولوژی قادر نیست جایگزین آنها شود. برای مثال، خلاقیت و نوآوری مواردی هستند که ماشین‌ ها نمی‌ توانند برای ما انجام دهند.»

حتی رهبران صنعتی مانند ایلان ماسک هم به این نکته اشاره کرده‌ اند که زمانی فرا خواهد رسید که ماشین‌ ها چنان پیشرفته می‌ شوند که خودشان می‌ توانند برنامه‌ ریزی کنند و وقتی این اتفاق بیفتد، در بعضی موارد، فقط کسب و کارها و مشاغلی که برپایۀ تعامل انسانی متمرکز هستند همچنان می‌ توانند شکوفا باقی بمانند.

به‌ علاوه، در یک گزارش مطالعاتی آمده است که حتی با اینکه حدود ۱۲۰ میلیون کارمند در جهان باید در نتیجه ظهور هوش مصنوعی و اتوماسیون طی سه سال آینده دوباره آموزش ببینند، مدیران اجرایی؛ تطبیق‌پذیری، مدیریت زمان و همکاری را به‌عنوان برخی از مهمترین مهارت‌ هایی نام برده‌ اند که امروز در استخدام نیروی کار اهمیت بسیاری دارند.

همچنین، در گزارش اودِمی به اهمیت ایجاد یک فرهنگ سازمانی تأکید شده که در آن کارمندان برای بهبود مهارت‌ هایشان تشویق شده و ابزارهای لازم برای این منظور تأمین می‌ شوند. پلتفرم‌ های یادگیری محبوب مانند Linkedin Learning، Coursera، edX، FUTURElEARN و Udacity می‌ توانند در این مورد کمک‌ کننده باشند.

برای مطالعه در خصوص مهارت های نرم میتونید اینجا کلیک کنید.

در اینجا به برخی از مهارت‌ های نرم اشاره می‌ کنیم که بنا بر تحقیقات بیش از همه تمرین و استفاده می‌ شوند:

  • طرز فکررو به رشد: توانایی یادگیری پیوسته و تمایل به سازگاری با تغییر.
  • خلاقیت: پرورش ایده‌های نو، استفاده از راه حل‌های تازه برای پرداختن به مشکلات موجود.
  • مهارت تمرکز: کنترل تمرکز برای اتخاذ تصمیمات کارآمدتر و بهترِ کوتاه مدت و بلندمدت.
  • نوآوری: بهبود بر مبنای ایده‌ها، مفاهیم، فرآیندها یا متدهای فعلی برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب.
  • مهارت‌های ارتباطی: تفسیر اطلاعات در حین صحبت کردن، گوش دادن و مشاهده کردن.
  • داستان‌گویی: سازماندهی افکار و اطلاعات و داده‌ها به شکل یک روایت جامع.
  • آگاهی از فرهنگ: توانایی تعامل، کار و توسعه روابط معنادار با افرادی از فرهنگ‌های مختلف در سازمان.
  • تفکر نقادانه: تحلیل پرسش‌گرانه و ارزیابی برای قضاوت درباره یک موضوع.
  • راهبری: هدایت سازمان.
  • هوش هیجانی: تمرین مواجهه با هیجان‌ها، ابراز روابط میان فردی و مشاهده آن در بین افراد حاضر در محل کار

ترجمه: دکتر حسین گایینی

منبع: وب سایت CNBC