آموزش, کارآفرینی

چگونه به مدیری بهتر تبدیل شویم؟

چگونه به مدیری بهتر تبدیل شویم؟

چگونه به مدیری بهتر تبدیل شویم؟ این سوالی است که مدیران همه کسب و کارهایی که به دنبال موفقیت . توسعه کار خود هستند می خواهند پاسخ آن را بدانند. در ابتدا برای رسیدن به این پاسخ باید معنا و مفهوم مهارت های نرم را بدانیم.

منظور از مهارت های نرم مدیران چیست؟

برای پاسخ به سوال چگونه به مدیری بهتر تبدیل شویم؟ باید بدانیم مهارت های نرم به کدام یک از مهارت های گفته می شود که سبب بهتر شدن و موفق تر شدن یک مدیر می شود. مهارت های نرم یا Soft Skills، آن دسته از مهارت های غیر فنی هستند که در نحوه تعاملات شما با دیگران، زندگی شخصی، ارتباطات تجاری، چگونگی حل مسائل و مواردی از این قبیل موئر عمل می‌ کنند.

مهارت ‌های نرم شامل ویژگی‌ های شخصیتی و توانایی‌ های ارتباطی مورد نیاز برای موفقیت در کار است؛ در واقع نحوه تعامل افراد را در روابطشان با دیگران مشخص می‌ کند. این مهارت‌ ها دربرگیرنده مهارت‌ های بین‌ فردی و ارتباطی، مهارت‌ های شنیداری، مدیریت زمان و همدلی با دیگران است.

نام‌ های دیگر مهارت های نرم عبارت‌اند از مهارت‌ های شخصی، مهارت‌ های بین‌ فردی، مهارت‌ های غیرفنی، مهارت‌ های ضروری و مهارت‌ های قابل‌ انتقال.

این مهارت ها جزء پایه ای ترین و بنیادی ترین مهارت ها به شمار می روند که به رشد و توسعه فردی و ارتقاء شخصیت شما کمک می‌ کنند و صد البته که در رشد و توسعه کسب و کار ها و مشاغل مختلف نیز تاثیر گذارند. این موارد جزء موضوعات اساسی هستند که بیشتر از هر زمان دیگری، به یادگیری آن نیاز داریم. کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس، انطباق پذیر نبودن با شرایط مختلف، مدیریت غلط زمان و عدم برقراری ارتباطات موثر با دیگران تنها بخشی از مشکلاتی است که به علت عدم توجه به این مهارت ها به وجود می‌آیند.

فرقی نمی‌کند که شما مدیر یک کسب و کار باشید یا یک بانوی خانه دار و حتی یک دانش آموز؛ افراد در سطوح مختلف و جایگاه های اجتماعی متفاوت به آموزش مهارت های نرم و به کارگیری آن احتیاج دارند.

در واقع برای مهارت های نرم هیچگونه معیار و گریدبندی وجود ندارد بلکه با شخصیت شناسی و رفتار شناسی می‌توان تا حدی متوجه شد که یک فرد تا چه اندازه از این نوع توانمندی‌ ها برخوردار است.

برای پاسخ به سوال چگونه به مدیری بهتر تبدیل شویم؟ باید آمو.زش های مرتبط با کوچینگ را فراگرفت تا بتوان در این مسیر بهتر و موفق تر پیش رفت. برای شرکت در این دوره ها در آکادمی مهارتی و کاربردی آریاداناک می توانید اینجا را کلیک کنید.

تفاوت مهارت های نرم و مهارت های سخت چیست؟

برای پاسخ به سوال چگونه به مدیری بهتر تبدیل شویم؟ باید بدانیم مهارت های نرم و سخت چه نوع مهارت هایی هستند و با شناخت آن ها و وجوه تمایزشان بتوانیم به مدیری بهتر و موفق تر تبدیل شویم. مهارت‌ های سخت یا Hard Skills به توانایی شما در انجام وظایف فنی و تخصصی گفته می‌ شود مثلا وقتی شما در زبان انگلیسی تخصص پیدا کردید این تخصص را می توانید با درجه بندی های متعارف در زبان انگلیسی مانند گرید A یا B و… نشان دهید یا به طور مثال اگر متخصص حوزه نرم افزار هستید در مدرک آموزشی و تحصیلی شما تخصص و گرایش دقیق شما در حوزه نرم افزار می تواند حرفه و تخصص شما را نمایش دهد.

به طور کلی مهارت های سخت قابل اندازه گیری و دیدن هستند و شما می توانید با مدارک موجود حرفه و تخصص خود را در مهارت های سخت به دیگران نشان دهید و قابل اندازه گیری هستند.

اما مهارت های نرم مدیریتی را نمی‌ توان اندازه گرفت. به عنوان مثال بسیاری از افراد ارتباط صحیح یک مدیر با کارمندان مجموعه را جزو مهارت‌ های او به شمار نمی‌ آورند یا قدرت ریسک پذیری یک فرد برای گرفتن پروژه‌ های جدید و رشد را جزو مهارت‌ های او نمی‌دانند. در اصطلاح عامیانه می‌توانیم بگوییم که مهارت های نرم مدیران هیچوقت دیده نمی شوند.

مهارت‌ های نرم مهم ترند یا مهارت های سخت؟

بدون شک شما برای انجام هر کاری به یادگیری دانش آن کار یعنی مهارت سخت نیاز دارید اما به یاد داشته باشید که در مسیر پیشرفت شغلی و مهارتی، روزی خواهد رسید که تخصص و مهارت های فنی شما با دیگر افراد چندان تفاوتی ندارد و همه افراد به سطح بالایی در مهارت آموزی دست پیدا کرده اند.

در این صورت چیزی که باعث پیشرفت شما می‌ شود، قدرت انعطاف پذیری و انطباق پذیری، قدرت ایجاد تغییر، همدلی، برقراری ارتباط با دیگران، توانایی تاثیر گذاری بر دیگران و مواردی از این قبیل خواهد بود. مهارت‌های نرم باعث می شوند که نیروهای انسانی مانند ربات به نظر نرسند و از ظرفیت های وجودی و ابعاد مختلف انسانی خود نهایت استفاده را ببرند.

افرادی که این مهارت ها را به خوبی در خود تقویت کرده اند، در حرفه خود نیز موفق ترند؛ چرا که میدانند چگونه باید از مهارت های فنی خود استفاده کنند که بیشترین بازدهی را برای آنها داشته باشد.

حتی اگر بخواهیم کمی عمیق تر بررسی کنیم، این افراد میدانند که چه شغلی مناسب آنهاست و با ویژگی های شخصیتی شان سازگار است. بنابراین کاری را انتخاب میکنند که از انجام دادن آن لذت ببرند. انسانی هم که از کار خود لذت میبرد، میتواند خلاقیت بیشتری به خرج دهد و نه تنها به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند، بلکه برای آن سازمان یا شرکت نیز خلق ارزش کند و درنهایت هم می تواند مدیر موفقی باشد.

به صورت کلی برای پاسخ به چگونه به مدیری بهتر تبدیل شویم؟ باید هر دو نوع مهارت را بدانیم و آن را آموزش ببینیم تا بتوانیم تخصص های نرم و سخت را در کار خود به کار بگیریم.

اهمیت مهارت نرم در کار

اهمیت مهارت نرم در کار، موضوعی است که هر سال رو به افزایش است و حتی با وجود اتوماسیون شدن کارها و استفاده از هوش مصنوعی، همچنان توانایی حل مسأله، نوآوری، مدیریت مسائل و قدرت تصمیم‌ گیری از جمله ویژگی‌ های مهم محسوب می‌ شوند.

بدون روحیه همکاری و خلاقیت، افراد نمی‌ توانند در یک گروه منسجم فعالیت کرده و این به عملکرد سازمان شما آسیب می‌ رساند. در محیط‌ های کاری که مدام در حال تغییر هستند، توانایی انطباق با تغییرات و ترکیب مهارت‌ های سخت و نرم از اهمیت زیادی برخوردار است.

اغلب کارفرمایان اهمیت مهارت نرم در کار را بیشتر از مهارت‌ های فنی می‌ دانند و در فرایند استخدام سؤالاتی در زمینه مهارت‌ های تحلیلی، توانایی رهبری و کار گروهی از داوطلبان می‌ پرسند. افراد ایده‌ آل معمولا مهارت نرم و استعداد را در کنار هم دارند و گزینه‌ های مناسبی برای استخدام هستند.

برای پاسخ به سوال چگونه به مدیری بهتر تبدیل شویم؟ باید آمو.زش های مرتبط با کوچینگ را فراگرفت تا بتوان در این مسیر بهتر و موفق تر پیش رفت. برای شرکت در این دوره ها در آکادمی مهارتی و کاربردی آریاداناک می توانید اینجا را کلیک کنید.

اهمیت مهارت های نرم مدیریتی در سازمان

در واقع در همین مقاله متوجه شدیم مهارت های نرم مدیران تفاوت بین یک مدیر انسان و یک مدیر ربات هستند.

احتمالا بارها و بارها در ادارات دولتی کشور دیده‌ اید. مدیر تنها در مواقعی که با کارمندان کاری دارد، به سراغ آن‌ ها می‌ رود. کارکنان از کار فراری هستند و بی‌ صبرانه منتظر ساعت نماز و ناهار یا ساعت پایان کارند. کار ارباب رجوع در دقیقه نود انجام می‌ شود یا به روز بعد موکول خواهد شد.

آیا این افراد کار خود را بلد نیستند؟ آیا یک کارمند نمی‌ داند ارباب رجوع برای چه کاری به او مراجعه کرده و چگونه می‌ تواند نیاز او را برطرف کند؟ بدیهی است که آنها به خوبی با روال کاری خود آشنا هستند. اما کمبود مهارت های نرم مدیریتی است که باعث ضعف سازمان‌ های دولتی می‌ شود.

مزیت‌های تسلط به مهارت های نرم مدیران

  • مدیرانی که این مهارت‌ ها را می‌ شناسند به خوبی می‌ توانند با کارمندان ارتباط برقرار کنند. حتی اگر این کارمندان طرز فکر یا ویژگی‌ های شخصیتی مختلفی داشته باشند.
  • آنها در زمان درست متوجه چالش‌ های موجود در سازمان می‌ شوند و می‌ توانند برای حل آن اقدام کنند.
  • آنها می‌ توانند هوشمندانه سازمان را مدیریت کنند. بنابراین راه‌ های میانبری که به سمت اهداف سازمانی وجود دارد را می‌ بینند.
  • افرادی که مهارت های نرم مدیران را می‌ شناسند، حتی با مشتریان هم ارتباط بهتری برقرار می‌ کنند. این موضوع باعث افزایش تعداد پروژه‌ ها و سودآوری سازمان می‌ شود. مشتریان دائمی و راضی سرمایه مهمی برای یک کسب و کار به شمار می‌ روند. این سرمایه تنها با مهارت های نرم به دست می‌ آید.
  • نظم بخشی جداناپذیر از سازمانی است که یک مدیر ماهر در آن حضور دارد. بنابراین اعضای سازمان در عین ارتباط خوبی که با یکدیگر دارند، طبق چارچوب‌ ها رفتار می‌ کنند. به عبارت دیگر سازمان کاملا ساختارمند است.

بهره‌ مندی از این مهارت‌ ها آنقدر مزیت دارد که می‌ توانیم لیست بالا را تا بی‌ نهایت ادامه دهیم! اما به گفتن مهم‌ ترین مزیت‌ های آن بسنده کردیم.

مهم‌ ترین مهارت های نرم مدیران برای مدیریت حرفه‌ ای سازمان

مهارت‌های ارتباطی

امکان برقراری ارتباط و تعامل مؤثر و شفاف با مشتریان و همکاران یکی دیگر از مهارت‌ های نرم است که موجب می‌ شود فرد بتواند رابطه‌ ای دوستانه با دیگران برقرار کرده و نظرات سازنده ارائه دهد. مهم‌ ترین مهارت‌ های ارتباطی عبارتند از توانایی شنیدن نظرات موافق و مخالف، داشتن اعتماد به نفس، نشان دادن همدلی و برقراری ارتباط شفاف با دیگران.

توانایی ارتباط یعنی شما بدانید که سطح رابطه شما با مخاطبتان چیست. سپس با توجه به این سطح با او صحبت کنید، به او کمک کنید، مشکلاتش را حل کنید و اعتمادش را به دست آورید. به عنوان مثال در رابطه مدیر و کارمندی، شما وظیفه دارید به او برای حل مشکلاتش در محیط کار کمک کنید. اما حل مشکلات خانوادگی این کارمند به شما ارتباطی ندارد.

توانایی حل مسأله و خلاقیت

توانایی حل مسأله و یافتن راه‌ حل مناسب یکی دیگر از مهارت‌ های نرم است که از تفکر انتقادی و خلاق نشأت می‌ گیرد. داشتن تفکر جانبی، استدلال منطقی، ابتکار عمل، قدرت تصمیم‌ گیری و توانایی گفتگو و تعامل با دیگران از جمله مهارت‌ های مهم در حل مسأله هستند.

همچنین از دیگر مهارت های نرم خلاقیت است؛ این ویژگی به افراد کمک می‌ کند تا برای مشکلات راه‌ حل‌ های جدید پیدا کنند. داشتن نوآوری، قدرت تخیل، توانایی خیال‌ پردازی، بینش و بصیرت از جمله خصوصیات افراد خلاق است.

تصور کنید شما مدیر فروش هستید و کارفرما از شما می‌ خواهد دلیل کم شدن فروش را بررسی کنید و راهکاری ارائه دهید. مدیر فروشی که مهارت‌ های سخت را به خوبی می‌ داند، همه عوامل را بررسی می‌ کند و از راه‌ های متداول مانند تبلیغات، ایجاد کمپین و کار روی سایت و… برای افزایش فروش تلاش می‌ کند.

اما مدیری که مهارت های نرم مدیران را می‌ داند و توانایی و مهارت حل مسئله با خلاقیت را دارد، برخورد متفاوتی نشان می‌ دهد. ابتدا نسبت به اینکه علت کاهش فروش از محصول نبوده، اطمینان حاصل می‌ کند. بعد از آن به دنبال کمپینی خلاقانه برای جلب مشتری می‌ گردد. مثلا روی خرید جدید مشتریانی که قبلا یک بار خرید کرده‌ اند، تخفیف یا اشانتیون می‌ دهد.

توانایی مدیریت زمان

یکی دیگر از مهارت‌ های نرم، مدیریت زمان بوده که در زمینه پیشرفت کسب‌ و کار و دستیابی به هدف بسیار حیاتی است. افرادی که توانایی مدیریت زمان دارند معمولا دارای ویژگی‌ هایی از قبیل تعیین هدف، اولویت‌بندی، تمرکز و مدیریت استرس هستند.

این مورد از مهارت های نرم مدیران اهمیت بسیاری در جلب رضایت مشتری و مدیریت کارکنان دارد. البته مدیریت زمان به تحویل پروژه در زمان مناسب خلاصه نمی‌ شود. به عنوان مثال یک مدیر وقت شناس قبل از شروع ساعت کاری در دفتر کار حضور دارد و خودش نیز به اندازه کارمندان، به زمان کار متعهد است.

داشتن اخلاق کاری

افرادی که دارای اخلاق کاری هستند عملکرد بهتری دارند و سازمان را به ‎سمت موفقیت سوق می‌ دهند. مسئولیت‌ پذیری، انضباط، قابل اعتماد بودن، تعهد و صداقت، مهارت‌ های نرمی هستند که در دسته اخلاق کاری می‌ گنجند.

مهارت‌ های بین‌ فردی

مهارت‌ های بین‌ فردی از جمله مهارت‌ های نرم مهم محسوب می‌ شود و به کارمندان در برقراری ارتباط و تعامل با همکاران و مدیر سازمان کمک می‌ کند. از جمله مهارت‌ های بین‌ فردی می‌ توان به داشتن همدلی، روحیه آموزش، صبر، تحمل و همدلی اشاره کرد.

توانایی رهبری

توانایی رهبری موجب می‌ شود که کارمندان بتوانند دیگران را در جهت دستیابی به اهداف سازمان راهنمایی و کمک کنند؛ این ویژگی در موفقیت کسب‌ و کار اهمیت زیادی دارد. مدیریت پروژه، حل تعارض، از خودگذشتگی، هوش اجتماعی و سرعت‎ عمل از جمله مهارت‌ های رهبر است.

برای پاسخ به سوال چگونه به مدیری بهتر تبدیل شویم؟ باید آمو.زش های مرتبط با کوچینگ را فراگرفت تا بتوان در این مسیر بهتر و موفق تر پیش رفت. برای شرکت در این دوره ها در آکادمی مهارتی و کاربردی آریاداناک می توانید اینجا را کلیک کنید.

با مهارت های نرم چگونه به مدیری بهتر تبدیل شویم؟

مهارت های نرم مدیران به همین مواردی که در این مقاله اشاره کردیم محدود نمی‌ شود. تعداد آن‌ ها بی‌ اندازه است. اما نکته مهم این است که نیازی نیست همه تک تک روی همه آنها زمان بگذارید و آنها را یاد بگیرید. در واقع این مهارت‌ ها به مرور زمان و با کسب تجربه این مهارت‌ ها را یاد خواهید گرفت.

همانطور که گفتیم مهارت های نرم مدیران قابل سنجش نیستند. حتی بسیاری از افراد بیرون سازمان متوجه نمی‌ شوند که یک مدیر به کمک این مهارت‌ ها سازمان خود را به موفقیت رسانده است. اما در این مقاله شما با مفهوم این توانایی‌ ها آشنا شدید و می‌دانید که دقیقا چه توانمندی‌ هایی را باید یاد بگیرید تا بتوانید به یک مدیر بهتر و موفق تبدیل شوید.

برای پاسخ به سوال چگونه به مدیری بهتر تبدیل شویم؟ باید آمو.زش های مرتبط با کوچینگ را فراگرفت تا بتوان در این مسیر بهتر و موفق تر پیش رفت. برای شرکت در این دوره ها در آکادمی مهارتی و کاربردی آریاداناک می توانید اینجا را کلیک کنید.

6 دیدگاه در “چگونه به مدیری بهتر تبدیل شویم؟

  1. فرهاد عسگری گفت:

    در مقاله گفتید که دوره های اموزشی مربوط به مدیریت و مدیر بهتر شدن دارید میخواستم ببینم این دوره ها همه براساس علم کوچینگه؟

    1. کارشناس آریاداناک گفت:

      سلام وقت بخیر .. از نظرات شما متشکریم .. بله همه مبتنی بر علم کوچ و رهیاری ست

  2. کامران محمدی گفت:

    سلام خیلی مطالب آموزنده و خوبی ارایه دادید از آریاداناک بابت ارایه محتوا خوبشون تشکر میکنم

    1. کارشناس آریاداناک گفت:

      سلام وقت بخیر .. از نظرات شما متشکریم ..

  3. حامد گوران گفت:

    سلام ممنون بابت مطالب فقط ذکر منبع مطالب هم عنوان بفرمایید چون مطالب زیادی بدون مستندات ارایه میشه متاسفانه

    1. کارشناس آریاداناک گفت:

      سلام وقت بخیر .. از نظرات شما متشکریم .. در خصوص مقالات مرتبط با موضوع کارآفرینی و کوچینگ تمامی مقالات توسط نویسندگانم آریاداناک با اقتباس از کتب معتبر ایرانی و خارجی نوشته شده و تا جای ممکن معرفی هم نمودیم حتما سعی میکنیم با توجه به درخواست شما در مقالات به نوشته ها و کتب دیگری که از ان اقتباس شده اشاره کنیم..

نظرات بسته شده است.