آموزش, کارآفرینی, مشاوره

عوامل افزایش اعتماد در روابط حرفه‌ ای

عوامل-افزایش-اعتماد-در-روابط-حرفه‌-ای

عوامل افزایش اعتماد در روابط حرفه‌ ای مطلبی است که میخواهیم به آن بپردازیم که دکتر حسین گایینی آن را از متن داگ و پلی وایت ترجمه نموده اند. اعتماد تنها زمانی می تواند تاثیرگذار باشد که شما به عنوان یک رهبر اجزای سازنده و کارآیی آن را در ساختن یک محیط سودمند بشناسید.

روابط عنصر مهمی در کسب­ و کار است. چرا که ما کارفرمایان در حقیقت با اعداد و ارقام یا حتی با سازماندهی نیست که کسب و کار خود را پیش می­‌بریم بلکه این‌کار را با مردم انجام می‌­دهیم. پس کسب وکار در ارتباط تعریف می­‌شود، ارتباطات بین فردی. پیش از اینکه اهمیت این ارتباط به کارمند، عرضه کننده، فروشنده و یا مشتری مربوط باشد مهم‌­تر این است که بدانیم کسب وکار امری بین فردی است.

برای داشتن ارتباط­‌‌های سازنده باید اعتماد را گسترش داد. اعتماد قلب هر نوع پیوندی است. همه می­‌دانند که اعتماد یک احساس مثبت است، همان­‌گونه که دیکشنری مریام وبستر آن را “اعتقادی راسخ به اعتبار، درستی، توانایی و قدرت یک شخص یا یک چیز” تعریف کرده است.

ایوان کارمیکال به عنوان یک کارفرما و مولف می‌­گوید، “زمانی که یک شخص مورد اعتماد فرد یا گروه دیگری نباشد شانس او برای موفقیت بطرز وحشتناکی سقوط می‌­کند. به هر صورت، ایجاد و حفظ اعتماد در روابط حرفه‌ای برای موفقیت شما و سازمانتان بسیار حیاتی است.

برای مشاوره کوچینگ می توانید به مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی آریاداناک مراجعه نمایید.

اعتماد امری جادویی و دور از دسترس نیست. در همین رابطه، رابرت هرلی پروفسور مدیریت سیستم از دانشگاه فوردهام می‌­نویسد، “اعتماد پروسه‌­ای قابل فهم و تاثیرگذار است”. هرلی عوامل افزایش اعتماد در روابط حرفه‌ ای را که به شما کمک می‌­کند تا اعتماد را افزایش داده و در نتیجه خروجی مثبت داشته باشید را در هفت مورد فهرست کرده است:

امنیت: هر چه بیشتر بهتر؛ کمبود امنیت باعث پایین آمدن اعتماد می­‌شود.

شباهت­‌ها: اگر کسی شما را به خودش شبیه بداند بیشتر به شما اعتماد می­‌کند.

هم‌­راستایی علاقمندی‌ها: “آیا ما در یک مسیر هستیم؟ اگر چنین است من به شما اعتماد می­کنم”.

دل‌گرمی خیرخواهانه: آیا شما به دنبال علایق من هستی و برای آن­‌ها تلاش می­‌کنی و می­‌جنگی؟

قابلیت: آیا من می­‌توانم مطمئن باشم که شما به قول خود عمل خواهید کرد؟ آیا این صلاحیت را دارید؟

پیش بینی‌پذیری و تمامیت: آیا شما همان که گفتی را انجام خواهی داد؟ آیا این قابل پیش بینی است؟

سطح ارتباطات: روابط صادقانه و بی‌­پرده پوشی باعث ایجاد اعتماد می‌شود.

بیایید با هم سه موقعیتی که این عوامل در آن­‌ها تاثیرگذاری دارند را بررسی کنیم.

فروشندگان: اخیرا یکی از موکلین ما دچار یک بحران مالی شد. ایشان نماینده یک شرکت ساخت­‌وساز با درصد بالایی از قراردادهای دولتی بود و تجربه رشد سریع را داشت. اما این رشد، با توجه به بارپرداخت کُند در این صنعت باعث شد که آن­‌ها در پرداخت پول به فروشندگان دچار مشکل شوند.

اما به جای پنهان شدن و انتظار کشیدن برای تشدید بحران، این شرکت برنامه‌­ای تدارک دید تا ارتباطات خود را قوی­تر کند. آن­‌ها هر هفته فروشندگان خود را فراخواندند تا اوضاع مالی آن‌­ها را بررسی کرده و به آن­‌ها توضیح دهند که چه مقدار پول دریافت خواهند کرد و هفته آینده انتظار چه مقدار نقدینگی را داشته باشند.

همچنین شرکت به آن­‌ها یادآور شد که با آن­ها در یک مسیر حرکت می­‌کند و به آن­‌ها احترام می‌­گذارد و از آن­‌ها درخواست اعتماد و صبوری کرد. نتیجه اینکه شرکت می توانست روی قول خود بماند و اگر نه، زودتر به فروشندگان خود هشدار می‌داد. سرانجام در طول چند ماه شرکت توانست همه پرداخت‌ها را انجام دهد و این کار تنها با جلب اعتماد فروشندگان میسر شد.

برای مشاوره کوچینگ می توانید به مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی آریاداناک مراجعه نمایید.

در حقیقت، در برخی موارد صداقت شرکت باعث قوی­تر شدن روابط می‌­شود.

مشتریان: یکی از موکلین ما در زمینه بازاریابی با پانصد شرکت بزرگ همکاری دارد. در این زمینه، زمانی که شما درگیر یک کسب و کار کوچک هستید ایجاد اعتماد برای گسترش کسب و کار امری ضروری است. بارها موکل ما از یک موفقیت در یک قرارداد کوچک به عنوان پل‌ه­ایی برای اثبات توانایی­اش استفاده کرد. در ابتدا برای تولید بیشتر تلاش می­‌کردند و از آن پس روی انجام مو به موی وعده­‌های داده شده متمرکز می­‌شدند.

هم‌چنین این شرکت برای ایجاد روابط بین فردی به منظور بهبود اعتماد دوطرفه نیز تلاش کرد.

کارمندان: یکی از کسب­ وکارهایی که ما در آن­‌ها شراکت داریم صنعتی پرخطر است. کارمندان مجبورند همیشه گوش به زنگ باشند و با مشتریان اغلب ناراضی از اوضاع، در ارتباط مستقیم قرار دارند. این مسئله می‌­تواند باعث ناخشنودی کارمند و به ویژه کارمندان روابط عمومی شود.

با این­‌حال، این کسب وکار توسط صاحب شرکت و مدیر مجموعه از شرایط خوبی نیز بهره‌­مند است. تیم مدیریت فضایی را طراحی کرده است که به علایق کارمندان توجه داشته و آن­‌ها احساس دلگرمی می­‌کنند. همچنین، مدیریت انتظاراتِ کارمندان را در سطح قابل قبولی برآورده می­‌کند و روابطی روشن با آن­‌ها دارد.

کارمندان با فهمیدن هدف و نقش خود احساس امنیت می­‌کنند و این­‌کار را مدیریت با طرح و ایجاد موقعیت­‌های تیمی، اردوها و فعالیت‌­های دسته جمعی انجام داده که باعث ایجاد احساس قدرت جمعی می­‌شود.

روی هم رفته، اعتماد بخش مهم و ضروری هر نوع رابطه مثبت و سازنده است. خوشبختانه، زمانی که شما به عنوان یک مدیر و رهبر اجزاء و کاربرد اعتماد را در ایجاد فضایی سازنده درک کنید، می­‌توانید منتظر تاثیرات آن در کار خود باشید. ما به شما توصیه می‌کنیم که به عوامل لیست بالا فکر کنید و به این بیاندیشید که چطور می­‌توانید آن را در مجموعه خود به کار بگیرید.

نویسندگان: داگ و پُلی وایت

ترجمه: حسین گایینی

منبع: وبسایت کارآفرینی