کارآفرینی, مشاوره

مشاور کسب و کار کیست و چه وظایفی دارد؟

مشاور کسب و کار کیست و چه وظایفی دارد؟

یک مشاور کسب و کار پس از ورود به یک سازمان و بیزینس، با تکیه بر برنامه ریزی، خلاقیت و سازمادهی خود، می کوشد تا مشکلات بیزینس خود را رفع کنند. یک مشاور کسب و کار در یک مجموعه می تواند مشکلات کسب و کار را بهتر از هر کس دیگری حل و فصل کند.

مشاور کسب و کار چه وظایفی بر عهده دارد؟

یک مشاور کسب و کار زمانی می تواند به موفقیت برسد که تمرکز و شناخت دقیقی بر روی وظابف خود داشته باشد. در ادامه مطلب به برخی از این وظایف اشاره خواهیم کرد.

1. کشف و جمع آوری اطلاعات مرتبط با کسب و کار

گرچه ممکن است این موضوع بسیار بدیهی به نظر برسد اما یک مشاور کسب و کار موفق در اولین گام، از بیرون به سازمان می نگرد و سعی می کند اوضاع و احوال سازمان را از منطر یک فرد در خارج از سازمان رصد کند.

2. درک نقاط قوت و ضعف کسب و کار

در اولین گام، وقتی یک مشاور کسب و کار، اطلاعات خوب و جامعی را در مورد یک سازمان به دست آورد، به تبع آن بهتر می تواند نقاط قوت و ضعف آن سازمان را درک کند.

3. ایده‌پردازی برای تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف

این مرحله نیاز به تفکر، خلاقیت و ایده پردازی دارد و نیاز است که مشاور پس از شناخت نقاط قوت و ضعف یک سازمان، به دنبال کاهش نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت آن سازمان حرکت کند.

4. انتقاد سازنده از مدیر برای جلوگیری از افتادن سازمان به دام مشکلات

در این گام، مشاور کسب و کار در تلاش است تا سازمان بهترین تصمیم را در مورد یک موضوع خاص اعمال کند.
توانایی نگاه به موضوع از یک دیدگاه وسیع و همچنین اخذ بهترین تصمیم در مورد موضوع مورد بررسی از جمله وظایف یک مشاور کسب و کار در این گام است.

5. تعیین استراتژی برای افزایش رضایت ذی‌نفعان و بهبود مستمر کسب و کار

تعیین استراتژی برای بهبود کسب و کار و همچنین حل مشکل و چالش های یک سازمان همه با هدف افزایش رضایت ذی نفعان یک سازمان انجام می شود.

یک مشاور کسب و کار خوب، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

با توجه به آنچه گذشت و لزوم و اهمیت حضور یک مشاور کسب و کار در یک مجموعه، در ادامه به طور خلاصه به معرفی ویژگی های یک مشاور کسب و کار خوب خواهیم پرداخت.

ارائه راهکارها و استراتژی‌های نوین و متناسب با کسب و کار و بودجه.

داشتن دانش و اطلاعات کافی در زمینه هر نوع کسب و کار و بازار مشتریان آن.

ارائه کمی و کیفی چشم اندازهای (کوتاه مدت و بلند مدت) بکارگیری مشاوره و راهکارهای موفقیت کسب و کار.

داشتن سابقه مشاوره و همکاری با شرکت‌های بزرگ و مطرح.

تجربه کاری حرفه‌ای و موفق از مشتریان و کسب و کارهای قبلی و معرفی آنها به شما به عنوان ریفرنسی از تخصص و مشاوره خود.

تعامل مداوم با شما و سازمان شما.

 اگر می خواهید یک مشاور کسب و کار خوب شوید باید

 از تجربه و خبرگی لازم برخوردار شوید

اینکه دامنه فعالیت‌ها و تحصیلات و تجارب کاری شما در گذشته و امروز در کدام رشته شغلی تعریف شده و تا چه اندازه در آن حرفه دارای سوابق شغلی درخشان و البته تحصیلات عالیه و تکمیلی هستید، قطعا در ادامه این راه و حتی راه اندازی مجموعه یا شرکت مشاوره کسب و کار، به شما کمک فراوانی خواهد کرد.

 برنامه یا استراتژی کسب و کار را برای خودتان داشته باشید

هنگامی که با مشتری خود صحبت می کنید، بهتر است به ارائه برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت بپردازید. بهتر است یک موقعیت و استراتژی ترسیم کنید و در هر دوره مشاوره به ارائه بخشی از آن استراتژی بپردازید.

 اعتماد به نفس داشته باشید

داشتن اعتماد به نفس در هر موقعیت و جایگاه شغلی می تواند عامل موفقیت برای یک فرد قلمداد شود بنابراین اگر شما هم می خواهید به عنوان یک مشاور کسب و کار فعالیت کنید بهتر است با اعتماد به نفس و با یک اطمینان دانش و تخصصی که دارید به پیشرفت یک سازمان کمک کنید.