آموزش

حضوری یا آنلاین؛ خانواده ها چه نظری در مورد بازگشایی مدارس دارند؟

خانواده-ها-چه-نظری-در-مورد-بازگشایی-مدارس-دارند؟

با گذشت بیش از یک سال و نیم از شیوع پاندمی کرونا، خبرهایی از تصمیم به بازگشایی مدارس در سال جدید به گوش رسیده است. این خبر موافقان و مخالفانی دارد. پس از تجربه یک ساله آموزش آنلاین در مدارس، هر یک از خانواده ها بنابر دلایلی از این تصمیم استقبال کرده یا آن را رد میکنند. اما میتوان گفت نقطه مشترک همه خانواده ها نگرانی از آینده چنین تصمیمی است. چرا که پاندمی کرونا همچنان ادامه دارد.

سال گذشته کلاسهای دانش آموزان به صورت آموزش آنلاین برگزار شد و اغلب خانواده ها از نحوه آموزش گلایه داشتند. برخی معتقدند اثربخشی کلاسها به شدت افت کرده و دانش آموزان آنطور که باید نمیتوانند از کلاس استفاده کنند. و برخی خانواده ها برای جبران نقص آموزشی مجبور به تخصیص معلم خصوصی میشوند.

برخی والدین معتقدند در این یک سال با روش آموزش آنلاین هماهنگ شده اند و آماده سازی دانش آموزان برای حضور در کلاس و مدرسه میتواند مشکل ساز گردد. به ویژه آن که مشخص نیست پروتکلهای بهداشتی به چه صورتی رعایت خواهند شد، و آیا دانش آموزان دبستانی توانایی هماهنگی با این دستورالعملها را دارند؟

بر همین اساس بیشتر آسیب را دانش آموزان پایه های اول و دوم دبستان متحمل میشوند. این آسیب میتواند در سالهای آتی تحصیلی بیشتر خود را نشان دهد. شاید یکی از علتهای تصمیم به بازگشایی مدارس در سال جدید، از سوی وزارت آموزش و پرورش، همین امر باشد. به نظر میرسد شفاف سازی در رابطه با چگونگی برگزاری کلاسها در ایام کرونا، میتواند خانواده ها را با این تصمیم همراه کند. تصمیم دیگر میتواند این باشد که برای دانش آموزانی که در یادگیری به روش مجازی مشکلاتی دارند، کلاسهای حضوری در جهت رفع مشکلات آنها برگزار گردد.

پیامدهای آموزش آنلاین یا حضوری در مدارس

والدین یک دانش آموز پایه اول دبستان اظهار داشتند که نسبت به بازگشایی مدارس در سال جدید به شدت نگران بوده و مخالف این اقدام هستند. چرا که با توجه به شیوع بیماریهایی چون آنفولانزا و سرماخوردگی در فصل پاییز، و نیز آلودگی هوا بازگشایی مدارس را کاری خطرناک قلمداد میکنند. احتمال سرایت چنین بیماریهایی میتواند بیشتر شود.

علاوه بر این، برخی والدین اعلام کردند که در سال تحصیلی گذشته از آموزش آنلاین رضایت کافی داشتند و معلم با صبر و حوصله آموزشها و تمرینات را پیگیری میکردند. البته نظرهای متفاوتی در این خصوص وجود دارند. برای مثال والدین دیگری معتقد بودند که برای مقطع تحصیلی اول دبستان بهتر است کلاسها به صورت حضوری باشند تا دانش آموزان بتوانند با محیط واقعی مدرسه و فضای آن آشنا شوند.

یکی از علتهای نگرانی خانواده ها در رابطه با بازگشایی مدارس در سال جدید را میتوان عدم هماهنگی بین مسئولین مربوطه دانست. برای مثال وزارت بهداشت از تشدید محدودیتها و رعایت حداکثری پروتکلهای بهداشتی سخن میگویند و از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش بر حضوری بودن آموزشها در سال تحصیلی جدید تاکید دارند.

جمع بندی

از جمله نگرانیهای والدین و نظرات مختلف آنها در رابطه با مجازی یا حضوری بودن بازگشایی مدارس میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

● دانش آموزان به ویژه در مقاطع تحصیلی پایینتر آسیب پذیری بیشتری در برابر ویروس کرونا دارند.

● بازگشایی مدارس در سال جدید به افزایش رفت و آمدها در شهر منجر شده و میتواند عاملی برای کاهش فاصله گذاری اجتماعی گردد.

● اکنون که مشکلاتی چون کمبود آب و نیروی برق پررنگتر شده است، بازگشایی مدارس میتواند مصرف انرژی و آب را افزایش داده و بر این مشکل بیفزاید.

● آموزش آنلاین به صورت یک روز در هفته دردی را دوا نخواهد کرد. به علاوه این که چنین تصمیمی خطر بیماری کرونا را کم نخواهد کرد.

● بستر و شرایط آموزش آنلاین برای همه دانش آموزان یکسان نیست و دانش آموزان بسیاری در طول آموزش مجازی با افت تحصیلی مواجه بودهاند.

● در برخی مناطق اینترنت و یا گوشی هوشمند در دسترس دانش آموزان نیست و خطر ترک تحصیلی در کمین عده زیادی از دانش آموزان است.

● برخی معتقد هستند مدرسه ها میتوانند باز باشند اما حضور دانش آموزان نباید اجباری گردد.